fredag 10 mars 2017

Trendspaning

- En gammal bekant har svidat om och återuppstått i ny skepnad



Här på bygget är vi inte så trendkänsliga så att det stör. Visst hittar ni nyheter här ibland men inte sällan talar jag om modeller som har många år på nacken. Allt i en salig blandning. Det mest beroende på att det till överväldigande del är mina egna knivar jag skriver om. Men även en blind höna och så vidare.  

Idag tänkte jag ägna mig åt en liten trendspaning. Närmare bestämt så har jag under mitt idoga surfande hittat fler belägg för ett fenomen jag nuddade vid i mitt förra inlägg. 

Där nämnde jag bland annat att Hinderer nu gör det. Men inte bara han/de utan även Benchmade, Kizer och nu SOG såg jag på Instagram!

Spyderco var tidigt ute, här med den Vox/Ansödesignade "Pingo"


Spyderco, Viper och Enzo har gjort det under en längre tid. Sen har vi Bastinelli som gått ett steg längre men det tar vi vid ett annat tillfälle. 

Vad då? 

Slipjoints förstås! Då talar vi inte om traditionella modeller och mönster utan synnerligen moderna skapelser med nästan alla förtecken de knivarna har. Det vill säga högteknologiska material inte minst bladstål och ett formspråk som ligger i tiden. Jag höll på att skriva "genomtänkt och ergonomiskt" men så väl är det inte alltid trots alla datorprogram och CNC-maskiner som är involverade. 

Ett annat gott exempel på det jag talar om - Vipers "Dan", dock försedd med "actionstopper"


Men det är en utveckling som är intressant då den börjat löpa parallellt med den eviga diskussionen om det "bästa låset" på en fällkniv. Flera av de "stora" har breddat sina modellprogram med knivar som är gångbara på en större marknad vilket jag är övertygad om är den främsta drivkraften. På köpet får vi enklare konstruktioner som därmed torde vara lite billigare att producera vilket borde avspegla sig i priset. Fast fan vet med det där sista förresten. De medför också att utseendet kan varieras utifrån de nya premisserna att lås inte behöver räknas med i designarbetet. 

Allt som allt nya möjligheter för knivmakarna och tillverkarna och ännu mer att välja på för oss glada entusiaster!

Vad tycker ni om Hinderers slipjoint? Känner ni till fler exempel på den här typen av knivar?


/ J - den ofrivillige trendspanaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar