måndag 2 juli 2018

Sommar, sol och lite kniv


Ute är det sommar och sol, dagen artar sig till att bli en god sådan så här i början av juli. För många är det redan semestertider eller väntar de runt hörnet och sätten att tillbringa ledigheten är många. För egen del blir det mest småutflykter och i det ingår kortare vandringar, några nätter i tält då och då, en del grillande och lite annat friluftsorienterat. Då behövs alltid en god kniv vid sidan även om vi knivnötter knappast behöver en ursäkt. När jag tänker närmare har jag väl en två, tre stycken på mig i skrivande stund faktiskt och inte tusan skall det täljas något nu. 

Rubriken är delvis vilseledande i det att några nya knivar knappast är aktuella för min del. Därtill är kassan allt för skral. Men en hel del gamla finns att skriva om och inte minst använda. När man inte gör det går det alltid att glädjas (en smula i all fall) när någon annan får tag i något fint. Sådana händelser återfinns i överflöd på Instagram, diverse FB-grupper och forum. Eller så får man läsa om alla nyheter man skulle vilja ha. 

En sådan för mig som kommer att införskaffas i sinom tid är Spydercos "Rhino". Kniven annonserades på antingen Blade eller än mer troligen Amsterdam Meet, jag minns inte vilket, för ett par år sedan men har blivit konstant försenad. Men nu finns den att tillgå! Ja, om man har pengar då förstås.

James A Keating står bakom den här distinkta bladformen


Anledningen till att jag vill ha den är att den åtminstone på bild såg ut som en mindre och mer praktisk version av stridsvagn jag redan har - Chinook. Det här är version två och kniven kännetecknas av en mycket distinkt bladform. Apropå nya knivar så har en ny version  av den  kniven kommit i år. Still going strong även om den nu är mer utsträckt i tid och rum. Längre och slankare till formen och framme vid version fyra. 

Den av Michael Reinholdt designade Rhino däremot är betydligt mindre från början med ett blad under två och en halv tum. Materialen är Spydercos kolfiberlaminat i handtaget, CTS-XHP-stål i bladet och sen har den försetts med ett "compressionlock". Därutöver är den en Taichung-produkt vilket borgar för toppkvalitet vad gäller tillverkningen. Det är dock linjespelet tillsammans med det nätta formatet som säljer den till mig. 

Allt sammantaget gör att det är en "måstekniv" för mig. Villhöverbegäret är stort! Jag skall bara vinna på det lotto jag inte spelar på först!


/ J - luspank

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Denna kommentaren har inget med denna kniven specifikt att göra, ville bara säga att du har en trevlig blogg som jag upptäckte lite av en slump, sökte på "varför samlar man på knivar".. Tyvärr blev plånboken lidande av inspirationen eftersom resultatet blev 3 nya fällknivar. Jaja, trevlig semester när den nu infaller!
    Hälsar Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Fredrik! Alltid roligt när någon uppskattar det som skrivs! Har du tips och idéer får du jättegärna komma med dylika också. Sorry, för plånboken...men det är lätt hänt!

      Radera