torsdag 12 juli 2018

Dagens bild nr 153 "Carey for a Cup?"


Ibland är det avigheten som lockar. Det som inte är riktigt perfekt eller ens särskilt bra. Det kan gälla livet i stort, människor och även föremål. Tur är väl det annars hade inte många fått sina chanser. 

Och prylar, jag menar är verkligen Jaguar E-Type cabriolet en "bra" bil? Troligen inte men den är en av de vackraste jag vet. Köregenskaperna lär inte vara något vidare i original. Den lastar inte som en Volvokombi heller. Snabbaste sportbilen har den heller aldrig varit. 

När det kommer till knivar gäller detsamma. Till exempel den här kniven. Den är banne mig inte "bra" förutom att den är synnerligen välbyggd. Den har ett antal fel och brister som jag tänkte påpeka i kommande recension. Men charm, det har den. Så den fick stanna trots sina tillkortakommanden. Inte tack vare sina meriter. 


"Carey for a Cup?"

Kniven är den Peter Carey-designade "Firefly" från Spyderco. En kniv som nu tagits ur produktion. Jag misstänker att den inte var någon större försäljningssuccé. Inte för att den är usel utan för att den är rätt speciell både till form- och färg. Lägg därtill att den var tämligen dyr. En olycklig men inte helt ovanlig kombination för övrigt.  Jag lyckades fynda när tillverkningen upphört och den reades ut på några ställen. 

Först var jag inte säker på om den skulle få stanna. Men så blev det. En avig kniv för en avig person!


/ J - gillar imperfektion

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar