fredag 7 april 2023

Presentation SRM 7228L MB Rubik

Den här texten kan betraktas som en kombinerad "Ny kniv"-presentation och en slags halvrecension. Anledningen till att det inte blir en komplett recension av den här kniven är att inte tillräckligt mycket ändrats från ursprungsmodellen 7228L Rubik som jag tidigare recenserat.

I mitt tycke är det dock tillräckligt för att rendera en genomgång. Kniven jag talar om är som rubriken skvallrat om SRM 7228L Rubik. I förbifarten kan sägas att namnet "Rubik", ja den har fått namn efter den berömda ungerska kuben, tillkom efter det att jag recenserade kniven ifråga. 

SRM 7228L-MB Rubik



Twitterversion: I och med Rubik 7228L MB har SRM lyckats göra en redan mycket bra EDC-kniv ännu bättre. Det här är en fullträff!


Det mesta är sig likt vilket innebär att du får en kniv som är strax över tjugo centimeter lång med ett stadigt blad på nio centimeter. Ett rätt rejäl fickkniv med andra ord. Vidare kvarstår de två definierande detaljerna i det SRM kallar "Ambi lock" vilket förstås är en tolkning av ett "Axis lås" samt deras egen uppfinning "Ambi Clip". Det senare innebär en konstruktion av clipet som gör det möjligt att avlägsna det eller byta position på clipet utan verktyg. Smidigt och funktionellt kan sägas om den finessen även om jag de facto aldrig använder den. Clipet får sitta där det sitter i mitt fall. 

Det yttre sett till mått är således identiska och likaså detaljerna. Men så kommer vi till det som är förändrat sedan sist. Det som är nytt är materialen. I handtaget hittas nu Micarta istället för tvåfärgat G10 och bladstålet är bytt från japanskt VG10 i originalmodellen till kinesiskt 10Cr15CrMoV. 

SRM Rubik är en utmärkt kniv för både EDC-bruk och friluftsliv


Materialbytet i handtaget påverkar kniven på tre vis. För det första blir den något lättare, tolalvikten kryper ned från 112 g till 100 g. Det är inte extremt mycket i absoluta tal men ändå kring tio procent och det gör att kniven faktiskt känns lättare i hand. Eller jag kan uttrycka det så här, skillnaden märks inte så mycket vid direkt jämförelse mellan de två versionerna men den här kniven uppfattas som mycket lätt när den hanteras vilket är ett stort plus. 

Sedan känns Micartan annorlunda att greppa. Den är någon mindre sträv så för den som söker efter maximalt grepp skall nog ändå titta på originalmodellen. Men som vardagskniv eller "EDC" föredrar jag den här slätare versionen. 

Men den främsta skillnaden är trots allt utseendet. Det går att tycka att gult/svart och rött/svart som var ursprungskombinationerna är slående men de är inte sofistikerade på samma vis som en svart eller snarare svartgrå Micarta är. Det kan dock tilläggas att kniven numera även finns i helt svart "blacked out" G10-utförande. Kniven kan precis som förut fås med svart eller satin-finish på bladet. 

Den andra stora förändringen är bladstålet. Jag måste tillstå att jag inte vet mycket om det här kinesiska stålet. Det här är min första kniv med det här materialet. Av vad jag kunnat läsa mig till skall det minst vara i paritet med VG10 eller snarare bättre beroende på vilka parametrar som avses. Det lär för övrigt ha samma relation till 9Cr18MoV som AUS8 har till AUS10. Det vill säga det ena är hårdare det andra men det andra är segare vilket förstås påverkar hur hållbar eggen är, vilken skärpa som kan uppnås och hur den är att slipa. Men det bör påpekas att 10Cr15MoV är ett kvalitetsstål. Tillägget kommer sig av att det ibland på nätet fnyses åt "bokstavsstål" som de kinesiska stålen lite nedlåtande kallas.  

I princip kan sägas att det här stålet skall vara hårdare och hålla skärpan längre än 9Cr men att det inte är fullt lika hållbart. I relation till VG10 så blir det inte lika vasst rent teoretiskt bereonde på grövre struktur men i gengäld skall det hålla eggen bättre. En icke oviktig aspekt är nog att det är billigare och lättare för en kinesisk tillverkare att få tag i. Hur det  uppträder i en fickkniv får jag ta reda på. 

Sammantaget kan sägas att jag personligen anser att de förändringar som gjorts kanske inte innebär förbättringar på alla områden men gjort den väsentliget mycket snyggare och med ett mer sofisterat utseende. Micarta kanske inte är mer hållbart eller "bättre" än G10 men det är elegantare och åldras med mer värdighet. Så för de som uppskattar patina är det här rätt material. Stålet är jag nyfiken på och det är kul att testa något nytt, särskilt som det är ett kinesiskt kvalitetsstål. 

Men i stort anser jag att SRM 7228L MB Rubik är en förbaskat bra EDC-kniv. Eller för friluftsliv också för den delen. 

SRM Knives




/ J - i jämförelsetagen

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar