onsdag 5 april 2023

Mina kastknivar

- eller åtminstone ett nedslag i högen som den ser ut i början av nådens år 2023



"Det började med ett glas champagne och slutade med samling vid pumpen" var namnet på en låt man aldrig fick höra men som alltid nämndes i ett gammalt radioprogram som hette "Plattetyder". Troligtvis är det bara jag som minns det. Det avslöjar en del om min ålder. 

Men lite av den känslan kan sägas gälla för min samling kastredskap. Om vi bortser från de otaliga trasiga ungdomssynderna så återstår endast en kniv av äldre datum. En United Cutlery som lever kvar sedan ett trettiotal år. Den fick sällskap av en uppsättning Spyderthrowers storlek Large för några år sedan. Mest beroende på att jag var inne i en "Spyderco-period" rent generellt och trodde att de knivarna skulle vara bra. Särskilt som de är designade av den kanadensiske knivkastaren Harald Moeller och modellerade efter hans klassiska och ofta kopierade "Viper". Därför såg jag även dem som ett "original" i relation till den UC-kniv jag redan hade. 

Därefter kom pandemin och knivkastandet tog fart för min del. Resten är historia som det heter. 

Inte världens bästa bild men jag tror att jag fick med de flesta av kastknivarna


En del av den tämligen korta historien har för min del inneburit "bakgårdskastande". Det medförde att det ett tag satsades på knivar lämpade för små ytor. Det i kombination med pris gjorde att knivar från Gil Hibben och några P21-or från Max Knives bjöds in till den då blygsamma samlingen. Det insågs emellertid snart att Spyderco-knivarna var av skräpkvalitet och att de sistnämnda mest var leksaker. Även om det numera måste erkännas att det går utmärkt att kasta dem. Och allt annat å andra sidan. De är annars för små och lätta för att vara optimala. Men det fanns som sagt en orsak till inköpen. 

Av nyfikenhet testades ungefär samtidigt representanter för Cold Steel och inte minst Condor. Men den sistnämnda modellen föll mig inte helt i smaken även om kvaliten var bättre än de andra kastknivarna jag hade vid den här tidpunkten. Det lutade även åt att skaffa fler Cold Steel då Sure Flight Sport var både billig och tämligen allsidig. Men så hände något. 

Ett prisvärt alternativ till alla de hittills nämnda knivarna hittades i polska Graf Knives. Först testades ett set från dem och sedan fler. Sedan rullade det på med kvalitetsknivar på högsta nivå från märken som AcjeJet, Biting Metal och Wulflund. Någon gång i den vevan upptäcktes även Pierre Cazoulat varpå hans Woodpecker blev min tävlingsmodell i rotationskastning för SM både 2021 och 2022. För no spin användes 2021 Acejet Stinger och 2022 Acejet Raven II. Resultatet blev medaljer!

Sedan tog upptäcktslusten över varpå Throwingzone Scalpels och ytterligare modeller från AceJet var ett faktum. Därefter utforskades fältet med fler custom-knivar varpå franska Zitoon Knives blev aktuella. De har senast fått sällskap av knivar från England och Yggdrasil Forge. Knivmakare Joe Bardsley har nämligen utökat sitt sortiment till att även omfatta XL-versioner av sina tidigare modeller. Ett utmärkt steg i mitt tycke varpå ett sällskap representanter infann sig för att bredda min samling och stilla min nyfikenhet. 

"Heavy Metal", min samling knivar från AceJet


Nu saknas i mitt tycke amerikanska, italienska, indonesiska och ryska knivar. Det sistnämnda får nog anstå med tanke på omständigheterna. Men USA har många fina kastknivstillverkare och det skulle vara sympatiskt att testa några av dem. Fast plånboken har lagt in sitt veto mot den idén. 

Här är en förteckning över de kastknivar jag har till förfogande för tillfället. Tillverkningsland hittas inom parentes.


AcetJet (Tjeckien)
  • Stinger x3 (set)
  • Appache x3 (set)
  • Excalibur x3 (set)
  • Guillotine x3 (set)
  • Raven II x3 (set)
  • Spinner Bowie Silver Hunter x3 (set)

Biting Metal (Frankrike, TZ)
  • Bug Osetr TZ x3 (set)

Cold Steel (Taiwan)
  • Sure Flight Sport
  • Sure Flight Sport Mini x3 (set)
 
Condor (El Salvador) 
  • Dismissal 14"

Graf Knives (Polen)
  • T1XL x3 (set)
  • T2 Bowie x3 (set)
  • B1 Classic Bowie x3 (set)
  • Corsica
  • T1 Personal x3 (set)
  • T5 Juggle 

Gil Hibben (Taiwan)
  • Classic x3 (set)

Max Knives (Kina/Frankrike)
  • P21 x2

Pierre Cazoulat (Frankrike)
  • Woodpecker x3 (set)

Spyderco (Kina)
  • Spyderthrowers L x3 (set)

Throwingzone (Frankrike) 
  • Scalpel x3 (set)

United Cutlery (Taiwan)
  • UC 191

WL Custom Blade (Frankrike, TZ)
  • Patriot Dagger x3 (set)

Wulflund (Tjeckien)
  • Vengeance x3 (set)

Yggdrasil Forge (England)
  • Huginn XL
  • Muninn XL
  • Lavaeteinn XL
  • Shard XL
  • Ullr XL

Zitoon Knives (Frankrike)
  • Spinner Dagger x3 (set)
  • Le Classic XL
  • The Iron Mistress
  • Spinner



De senaste tillskotten i samlingen kommer från Manchester, England och Yggdrasil Forge


För närvarande rör det sig om 72 knivar fördelat på 33 modeller. Sedan kan väl tillstås att något litet set till är på väg även om jag tror att det dröjer ett tag då de skall göras först. Customknivar tar lite tid ibland. Men jag avslöja att även de är från Frankrike! 

Och på något vis bär jag en gnagande misstanke om att det här inte är en komplett lista när året är slut. Det finns nästan alltid något nytt att testa och som jag är nyfiken på! 


/ J - knivkastare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar