tisdag 3 september 2024

Statusuppdatering av knivhögen 2024

Det var dags för den årliga genomgången av "samlingen". Den som de facto inte skett varje år och därför släpar efter en smula inser jag i samma stund som jag satte de orden på pränt. Ordet samling inom parentes av skäl jag diskuterat tidigare här på bloggen

Jag måste erkänna att jag har bävat inför uppgiften. Det som inger den känslan är att det är mycket arbete med att tömma lådor, hurts och hyllor för att dels damma av de delar av knivhögen som inte använts på ett tag och dels för att de därefter skall upp på nya hyllor. 

Hyllor som satts upp av min kära fru kan väl tilläggas. Delar av vardagsrummet är precis iordninggjort. Hur som haver behöver hyllorna fyllas igen och gärna på ett tilltalande vis. Men innan det sker måste knivarna förstås avbildas.Under tiden passar jag på att kategorisera dem. 

Det som återstår är emellertid de mest arbetsintensiva bilderna. Planen var att avbilda samtliga på en gång. Det tar lång tid att bara lägga ut dem kan konstateras. Därtill upptäcker jag nästan alltid att det saknas några knivar på varje bild. De som låg på övervångingen, i en byxficka, i en jacka, i någon väska, i badrummet eller under soffkuddar. Samt ett par som verkar vara försvunna. Hur tusan kan en Buck 110 bara upphöra att existera?  

Bilden döptes till "Black Migration II" Mest för att jag tagit en snarlik bild för några år sedan


Inledningsvis kan alla knivar delas in i två grupper, de som med lätthet går att fälla ihop och de som bara går att fälla ihop en gång och med våld. De sistnämnda kallas mer frekvent för fastbladare. Först och störst i vårt hem är fällknivar då de är överlägset flest.

Sedan var det dags för kategorier. Några bilder togs med färg på handtaget som kriterie. Indelningen tror jag var svart, grått, jordtoner och färg. Det kanske inte är den mest exakta indelningen men ändå rätt kul.

Nej, bilden är inte tagen i svartvitt. Det är bara knivarna som är grå



Mildare färgtoner, från grönt till trä


Till sist lite mer färg i tillvaron


Sedan tog jag foton med fällknivar sorterade efter handtagsmaterial. Där fick titan, aluminium, kolfiber, G10, Micarta, trä och plast egna kategorier. 

Fällknivar med handtag i ett av mina favoritmaterial, Micarta


G10 i olika utföranden är det vanligast förekommande materialet bland mina knivar


De flesta knivmärkena fick också egna gruppfoton. De jag har flest av är de här två, Spyderco och QSP. De följs tätt av märken som Victorinox, Two Sun och Al Mar. 

Alla mina Spydercoknivar. Tror jag i alla fall


QSP fällnivarna. Därutöver tillkommer tre fastbladare från dem


Några märken med glesare representation fick också egna bilder. 

 Karesuandokniven


Mina knivar från Tjeckiska ANV


Knivar från ZT som snart kan räknas som "vintage". 


Utöver det valde jag att ha några underkategorier som fällbara dolkar, stiletter, klassiska mönster och spanska fällknivar.

Representanter för diverse klassiska mönster även om ett antal saknas på bilden 


Exempel på "Navajas", spanska fällknivar


Här knivar med fjädrar i, huvudsakligen från Italien men även två från Tyskland


Vid sidan av fällknivarna hittas förstås några fastbladare. De hittas i tre distinkta kategorier. Eller snarare två plus en hög. Först har vi köksknivar och kastknivar. Enkla nog att särskilja.

Den här typen av knivar är inte svåra att kategorisera


Resten är mer komplicerat då jag inte har många nog för att dela in dem i underkategorier. Därför  hittas en salig blandning av några jaktknivar, militärknivar, skandinaviska knivar, Moraknivar, dykarknivar, någon machete, en teaterkniv och en täljkniv etc. 

Hade det varit en flyttkartong hade det stått "övrigt" på den. I den högen hittas även ett antal små fastbladare som fungerar som EDC-knivar. 

Diverse knivar av olika sorter


Som sagt, de jobbigaste bilderna återstår. Varav ett torde bli ett gigantiskt gruppfoto. Förutom att det tar tid att lägga ut dem och plocka ihop allt igen krävs att solen inte är för stark sol eller att det ösregnar. Båda ytterligheterna förstör fototillfällen. 

Ja just det, nu skall allt tillbaka till förvaring igen. Några på display, andra mer undanstoppade och ett antal som måste vara lättillgängliga endera för att de används tämligen frekvent och andra för att de snart skall recenseras. 

Det hjälpte inte att skriva om det, tydligen måste man göra något också! Fast solen skiner så jag sticker nog iväg och kastar kniv i eftermiddag istället!


/ J - förvirrad fast glad

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det måste tillstås att det hunnit bli några stycken. Till det kommer några som är gömda, glömda eller försvunna. Och köksknivar förstås...

      Radera