torsdag 5 januari 2017

2017



Först funderade jag på att skriva en krönika. En traditionell sammanfattning av året som var. Det är alltid populärt vid den här tiden i alla möjliga och omöjliga sammanhang men eftersom jag inte hunnit med det så blir det troligtvis ingen. Det känns som om det vore lite sent nu fast å andra sidan kan man väl göra det när man vill. Uppslag på temans saknas inte: årets bästa knivar, årets flopp, årets mest oväntade, årets succé eller vilka ämnen jag nu vill täcka. Jag får kanske revidera den tanken märket jag.

Men visst hände det mycket under 2016. I världen, i det lilla livet och även på knivfronten såväl min högst lokala som marknaden i stort.

Det märks på något vis att knivar som intresse blivit något mer legitimt på sistone. Nätbutikerna växer och blir fler. MatlagningsTV och matlagningsintresset som följer i kölvattnet av det ökar försäljningen av köksnivar och nu har även svenskar upptäckt att det finns mer än Global bland något bättre märken.

Ännu tydligare blir den tendensen om sociala medier granskas. Antalet Instagramkonton på temat växer och inte minst syns det på mängden Facebookgrupper och tillströmningen till dem såväl som till diverse forum med inriktning mot knivar och "EDC" med mera. 

Delvis var jag personligen delaktig i den utvecklingen även om jag med mina bloggar hoppade på tåget för flera år sedan. Men i år blev jag tillfrågad om att bli moderator för en FB-grupp och jag skaffade även ett Instagramkonto kopplat till mina huvudintressen knivar och cyklar för att utröna om någon ville kika på mina bilder. Det vill folk, åtminstone ett antal. 


Under året som gick stiftades det bekantskap med en stor mängd knivar och några av dem inkorporerades in samlingen/högen. I skrivande stund är det oklart exakt hur många och det kanske är lika bra det. 

Ett tag gick det undan på den fronten även om det finns förklaringar till det som jag inte ämnar gå in på. Men jag lovade mig själv att dra i bromsen något. Jag vet inte hur länge det löftet kan hållas eftersom jag redan har ett litet paket på väg från Kina, ett någts större från Frankrike och det största från Sverige. 

I ljuset av det så verkar det inte som tillflödet är strypt ännu. Och utöver nya knivar har jag en antal äldre som av olika skäl ännu inte presenterats eller recenserats. Kort och gott, det finns att göra och ni kommer därmed få en hel del läsning härifrån. Det kan jag i alla fall lova. 

Det finns inte många stunder som slår den här - strax innan de öppnas


Knivarna kommer oftast som tidigare presenteras i recensionsform. Det innebär att de är använda, jag har burit kniven ett tag och framförallt låtit den stifta bekantskap med diverse tester och uppgifter. Ett annat format är förstås "presentationen" eller "table top review" som är mer att likna vid torrsim. Det kan handla om knivar som inte är mina för att de är lånade eller som skall passas vidare till någon annan eller som till med är köpta. 

Sen är det så att trots att fällknivar dominerat och kommer göra det även framöver blir det förstås inslag av andra knivtyper. Framförallt är det köksknivar som kommer få lite mer plats. Till skillnad från många av mina ärade knivnötsvänner har jag en kompetent arsenal även i köket. 

Den senaste kökskniven kom från Knivshop och det var Fällkniven Erna som testades


Utöver det så har det dykt upp lite nya idéer och uppslag som det så gärna gör. Jag har vis av erfarenheten kommit fram till att det är bäst att sätta dem på pränt innan de rymmer. 

Bland annat så tänkte jag införa en kategori presentationer på temat "gästknivar" där jag tar en närmare titt på något vasst föremål som ägs eller används av personer i min omgivning eller som jag råkar stöta på i vardagen. Det kan vara bruksknivar, jaktknivar, fiskeknivar, fickknivar/EDC, samlarknivar eller vad det vara månde. Vi får se hur den idén utvecklar sig men jag tror den har potential. 

Av bara farten kom jag på att det vore intressant att göra så även med läsarknivar! Den får jag fundera på. 

Vad säger ni om den tanken förresten? Den involverar ju i så fall er! Har ni någon 
modell som ni vill att jag kikar närmare på?

En annan idé inkluderar åtminstone en av mina vänner som redan tackat ja. Den går ut på att låta honom som inte är fullt lika knivtokig som undertecknad komma till tals. Dels genom att få känna och klämma på några knivar han annars inte skulle komma i kontakt med. Dels genom några jämförande test där han regelrätt får pröva olika knivar mot varandra utan att veta så mycket om dem. Till exempel inte prisnivå och material. Och därefter samtala lite kring dem. Jag skall slipa lite på formatet sen skall projektet sjösättas. 

Som ni märker saknas det inte idéer men jag välkomnar även förslag från er läsare. 
Vad vill ni läsa om här på bloggen framöver?


/ J - le noveau John


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar