tisdag 24 januari 2017

Dagens bild nr 100 "En tjock och en smal"


Konstraster ja, det är vad bilden handlar om. Två moderna knivar. Två knivar i titan. Två knivar med ramlås. Ändå så olika, en på kullager den andra på glidlager, en försedd med flipper en med tumknopp, en med flata sidor, en med konturer och mönster, en lätt och en tung.

Det var väl framför allt den sista skillnaden som fick mig att ta bilden. Mest för att illustrera mig själv tror jag. Vart jag är och vart jag vill komma. Rent fysiskt då. Resten återstår att se.



"Phatty and the Gangling"


Den här bilden är den sista jag tog av den Ansödesignade "Albatros" i Böker Plus-skepnad. Kniven passade inte mig av olika orsaker. Sist jag fick en fråga om den på Instgram svarade som jag gjort vid ett flertal tillfällen att jag mer betraktar den som en "designetyd" än en faktisk kniv. Detta eftersom den saknar flera saker som jag söker efter i en fickkniv. Bland dessa kan nämnas spets. För att utnyttja den som faktiskt finns måste handleden vinklas på ett sätt som inte alls är bekvämt vid t ex enkel förpackningsöppning. Den är också en notoriskt dålig kniv när det gäller att skära. 5 mm bladgods och en slipning som lämnar en bra bit kvar av den bakom själva eggen borgar inte för att det är en skalpell vi talar om. Därtill är tumknoppen ivägen, ricasson för stor och buken för brant. Ja ni förstår vad jag menar.

Men som design är den intressant enligt mig och det var därför jag köpte den. 

I kontrast ser ni Kizers "Splinter". En speta med bättre egenskaper generellt och som också sitter bättre i fickan med sin slankare profil, nättare uppenbarelse och bättre clip. Men är den lika "rolig"? Det får var och en avgöra själv. 



/ J - nu och sen?

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar