fredag 30 juni 2017

Att hovra


Det tog tid att klättra de sista följarna från runt 8950 och upp till nästa jämna tusental. Jag strävar vidare mot en rund och fin siffra på 10 000 plus. Återstår att se om det är en utopi eller om det går. 

Instagramföljare är det jag talar om. Jag tillhör numera de människor som har ett sådant konto. Även om jag inte aktivt jagar folk så sticker jag inte under stol med att det roligt att det finns de som uppskattar och följer mitt flöde. 

"Knivesandbikes" , titeln var ledig och jag tyckte den var lite självförklarande


Men frågan jag ställer mig är vad som händer på sociala medier ur strikt kommersiell synvinkel. Mitt bestämda intryck är att mängden reklam har mångdubblats på senare tid. På IG yttrar det sig så att det smyger sig in rätt mycket "sponsrade" bilder bland de andra uppdateringarna. Rätt jobbigt men jag undanber mig efterhand och markerar allt som jag inte är intresserad av så deras logaritmer åtminstone kan styra  mig mot produkter som Fjällräven, Fällkniven och annat kul på F. 

Värre är det med följare. Därav titeln "hovra" för jag har nämligen varit över det magiska 9000-strecket flera gånger på senare tid och alltid dykt igen. Allt för att hälften av de nya konton som strömmar till är mer eller mindre kommersiella. Det är företag som vill att jag skall följa dem "bara för att", oavsett hur usla bilder, tråkiga flöden eller fula knivar eller andra produkter de har. På senare tid svämmas marknaden över av dessa, ursäkta uttrycket JÄVLA spinners. Jag kan för mitt liv inte förstå varför jag skulle vara intresserad av en liten fingerkarusell med kullager för att jag gillar knivar. Hur hänger de ihop menar de? Tydligen är logiken att gillar man en pryl oavsett slag så tycker man per automatik om alla andra. En i mitt tycke mycket märklig logik.  

Jag säger NEJ TACK! För att vara mer exakt säger jag inget alls utan följer dem bara inte varpå de raskt "avföljer mig" med. Intressant fenomen - de bryr sig inte om vad jag lägger ut eller skriver, de vill enbart åt mina följare och när de inte får det lägger de ned. 

Det vore en sak om det bara vore företag som betedde sig på det viset eftersom det ändå finns en bevekelsegrund för dem. Men det finns en bunt privatpersoner som gör på samma vis. Ett beteende som jag inte förstår. Det är som sagt inspirerande med följare men jag tänker inte ha "falska" sådana. 

Nästan lika illa är det på Facebook som jag varit lite mer sporadiskt aktiv på under senare tid. Där poppar det upp tonvis med reklam baserat på vad mina vänner och familj klickat på. Allt i en salig röra. 

Man kanske skulle börja sälja något?

/ J - känner sig antik

#knivesandbikes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar