tisdag 20 juni 2017

Dagens bild nr 113 "EKA kaffe"


De här två knivarna tillhör den smärre hög som en ytterst givmild herre skickade mig härförleden. Det är två mycket intressanta tillskott till samlingen. Det är inga knivar jag hade köpt själv efter att ha kikat på dem på bild. Men däremot efter att ha hanterat dem!  

Knivarna är överst en EKA "Classic 5" och därunder en "Executive". Båda är helstålsknivar som synes. Classic är försedd med ett lås som placerar den i facket "backlocks" och Executive är en klassisk "slipjoint". Med tanke på den enkla formen är de förvånansvärt sköna i handen och särskilt gäller det Classic med sina välvda sidor. 



"EKA kaffe"


Det som överraskade mig var hur mycket jag använder dem och tycker om dem. Särskilt gäller det Executive som är den lättare och slankare av de två. Den kompletterar en större kniv på ett utmärkt sätt. Den ersätter ibland mina andra små komplementknivar som Spyderco Manbug och DogTag, RR Toothpick eller Peanut. Båda knivarna bärs i läderfodral löst i fickan. Inga clip eller andra moderniteter men det behövs inte i det  här fallet. 

Kaffet då? En lungo klämd ur en Nespresso podmaskin. Inte den mest avancerade utrustningen men gott kaffe. 


/ J - kaffesuper

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar