söndag 6 december 2020

Perspektiv

Det här inlägget inspirerades av en kommentar jag lämnade på en artikel skriven av Mr Sculimbrene, mannen bakom EverydayCommentary. En suvären knivblogg som jag varmt rekommenderar. Det som fick mig att reagera var dels att jag höll med honom i sak men även att det alltid går överstyr när folk saknar perspektiv. Något som han delvis försökte rätta till med sitt inlägg. För er som inte orkar läsa hela texten handlar det i korthet om varför man skall räkna med Gerber som märke trots att det inte är så omtalat eller snarare nedskrivet i knivkretsar, särskilt de on-line.    

Men som vanligt gäller att amerikaner alltför ofta förutsätter att de är störst på allt. De är etnocentriska och glömmer bort resten av världen. Det är verkligen något som gäller vårt intresse, knivar. Jag vet inte hur många gånger jag i olika ordalag påpekat för anhängare av si och så märke att bara för att de är kända i vår snäva krets av intresserade så betyder inte det att någon annan hört talas om dem. 

Fast just det förhållandet gäller Sverige också. Om ni inte tror mig kan ni väl fråga några släktingar och arbetskollegor eller träningskompisar om de hört talas om Chris Reeve. Låt mig uttrycka det så här, jag  skulle bli ytterligt förvånad om ni fick något annat svar än "är det en skådis?" Sedan kan ni fortsätta testet genom att säga "Hinderer" eller "Microtech" och ni lär få en imitation av en fågelholk till svar. 

Äldst är också störst när det kommer till amerikanska knivtillverkare


Nåväl, om vi läser vad Sculimbrene faktiskt skriver så inleds texten med följande konstaterande: 

"People in the IKC have a misconception about many knife companies. They think that the major brands, Spyderco, Chris Reeve, and the like are “big companies.”"

Där vill jag flika in att jag anser att han har fullkomligt rätt. Det är de INTE. Tvärtom är de tämligen små företag i genomsnitt jämfört med de flesta andra tillverkningssektorer. Det gäller oavsett hur man räknar, antal sålda produkter, antal anställda eller omsättning.

Så vilka tror ni är störst i USA om vi börjar där? Är det månne några av de som det talas mest om på svenska Facebook-sidor och många forum, märken som Microtech, Spyderco Hinderer eller kanske Cold Steel? Trodde ni det trodde ni fel. De är faktiskt riktigt små. Spyderco hamnar väl på ungefär sjunde plats bland knivmärken i USA, Microtech på elfte plats tätt följda av Cold Steel på tolfte, sett till omsättning. Hinderer finns inte med på någon lista alls.

Men ett mer budgetorienterat märke som CRKT inriktat på att sälja många fast något billigare knivar eller kanske namnkunniga Benchmade som både saluför dyrare knivar och säljer volymer, de måste väl ändå vara störst? Fel igen. De största (som i högst omsättning och flest antal anställda) är SOG, Buck och Leatherman. De omsatte enligt officiella siffror 2019*:

  1. Leatherman Tool Group, INC $89,025,724
  2. Buck Knives INC $63,631,917
  3. SOG Specialty Knives and Tools LLC $55,927,734 

Som en jämförelse hamnar Sveriges egen gigant, Morakniv på ca: $19,58 miljoner USD för samma år. Det placerar dem över Spyderco (15 miljoner USD), Colonial (12,5 miljoner USD) och Emerson (10 miljoner USD) men strax efter Gerber som i den listan hamnar på $23,556,678. Det sätter saker och ting i perspektiv inte sant? Sverige är verkligen ingen stor marknad men trots det lyckas Morakniv hävda sig gentemot flera mycket namnkunniga amerikaner.

Men sen snubblar vår ärade EverydayCommentary på sina egna fötter då han direkt slår fast att:

"Gerber is the 600 pound gorilla of the knife world—they are the largest knife company in the world and they are a truly big company."

Han avlutar även texten med att återigen konstatera:

"And here is the thing—when you are the largest knife company in the world /../"

Där blev det lite fel. Han jämför äpplen och päron i sin iver att föra fram sin poäng. Den poäng jag trots allt höll med om. Han kallar Gerber för knivvärldens trehundrakilos gorilla och säger att de är störst i världen. Jag vet inte om det är för att han resonerar annorlunda, mäter allt som görs inom hela Fiskars-koncernen eller bara räknar den amerikanska marknaden. Inget av det framgår av texten och i ljuset av det förefaller uttalandet mig lite märkligt. Låt mig förklara.

Vid närmare granskning har han nog hela Fiskars-koncernen i åtanke och enligt deras årsedovisning omsatte de över 100 milj USD 2019**. Om det är de finansiella musklerna han avser är de förstås störst. Då kan påpekas att i Fiskarsfamiljen ingår numera även Kongelig Dansk och Rörstrand till exempel, det vill säga porslinstillverkning. Eftersom Fiskars är finskt och tillverkar andra produkter än knivar inom koncernen så borde i så fall KAI med de amerikanska knivmärkena Kershaw och ZT räknas på samma vis och det görs inte i det här fallet. De skulle i så fall ha en omsättning på över 400 milj USD*** och därmed slå Fiskars med hästlängder. Eller åtminstone i runda slängar vara nästan fyra gånger så stora.

Liknelsen i sig kanske ändå håller sträck då Gerber är stora och framförallt är de större än vad de framstår som i alla knivdiskussioner online. Men då glömde han i hastigheten bort de som verkligen är stora i sammanhanget. De riktiga jättarna på området som får Leatherman med flera att likna kattskit när det kommer både till omsättning, antal anställda och mängden sålda produkter. Överlägset störst i knivvärlden är Victorinox!

Slår du ihop omsättningen för Leatherman, Buck, SOG, Benchmade, CRKT, Gerber, Spyderco, Emerson, Microtech, Cold Steel och Ontario Knife Company så är de fortfarande inte i närheten av Victorinox. Uppgifterna om dem varierar något då deras finanser inte är publika men ligger kring 483 milj USD!****

Jämfört med det framstår inte vare sig Gerber eller Leatherman sig som särskilt stora och de enda som kan konkurrera i sammanhanget är KAI. I ärlighetens namn kan sägas att Victorinox nu för tiden säljer mer än bara multifunktionsverktyg de också men att huvudprodukten fortfarande är knivar.

Sen kan nämnas att eftersom siffror inte är tillgängliga är det också svårt att veta hur stor en kinesisk tillverkare som SRM egentligen är. De gör både egna produkter under flera varunamn och OEM-tillverkar åt både kinesiska och västerländska märken. Förutom att sälja på de amerikanska och europeiska marknaderna så gör de knivar för den egna inhemska marknaden vilket torde göra dem till en rätt stor aktör även vid en internationell jämförelse. Är man stor inom den kinesiska tillverkningsindustrin är man helt enkelt stor oavsett måttstock.

Siffror kan förstås variera och med "störst" kan avses lite olika saker som antal anställda, störst omsättning, flest sålda produkter etc. Men hur man än jämför så är själva poängen att de på internet mest omtalade varumärkena långt ifrån är de största oavsett hur man räknar.


/ J - ingen räknenisse


* Sammanställt här: http://giangabriel.com/blog/2019/thebig13

** Mina siffror är hämtade från Nasdaq, http://www.nasdaqomxnordic.com/

*** Siffran är omräknad från Yen och kommer från KAI Groups hemsida, https://www.kai-group.com/global/en/about/company.html

**** Enligt Wikipedia låg det runt 510 miljoner CHF (ungefär samma i USD) 2014. Min siffra är hämtad från Dun & Bradstreet (https://www.dnb.com/business-directory/company-profiles.victorinox_swiss_army_ag.ebd25c1aae50e21235f82416714f521f.html 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar