onsdag 23 december 2020

Dan före den udda dopparedagen

Ur led är tiden men trots det haltar den på i så pass god fart att det hunnit bli jultider. Det har till och med hunnit bli dan före dan. Något som brukar innebära att allt är hektiskt i förberedelser inför den stundande julfriden. Kanske ibland så stressig att julfriden inte ens infinner sig för många. 

Men i år ser allt annorlunda ut. Det blir inga besök hos familj och släkt. Det blir inget resande vare sig söderut eller norrut. I alla fall inte för min del. Till skillnad från alla idioter som bestämt sig för att skidsemester i Åre är en god idé så drar jag mitt strå till stacken och stannar hemma. Nej, det är inte roligt men det är nödvändigt. Alla tycks inte ha uppfattat att vi har en pågående pandemi i världen. De är av uppfattningen att den gäller någon annan.  

Något annat som inte är roligt är vädret. Så långt bort från julstämning som det kan bli där jag bor. Det är grått, milt och fuktigt. Ett tecken i tiden då det är det varmaste året sedan dylika mätningar startade i det här landet runt 1860. 

God jul trots allt!


Men riktigt allt är inte onormalt och hemskt. Julgran har införskaffats och klätts och hela huset doftar av mat. Skinka kokas, Brantevik- och löksill är ordnad och det doftar kryddpeppar från köket där sambon gör julköttbullar för tillfället. Lite senare skall jag koka och griljera revben samt koka gröt till Ris á la Malta. Maten får stå för traditionerna. 

De märkliga tiderna har också gjort att jag befinner mig hemma vilket har har gjort att jag haft mer tid att både ge mig ut och testa knivar samt skriva om dem. En av de som hanns med var den här gynnaren passande nog kallad Galten från Karesuandokniven. En riktig juvel visade det sig. Med tanke på dess nordliga ursprung tyckte jag den kunde passa för en julhälsning. 

Så oavsett hur din jul ser ut vill jag passa på att önska dig och de dina en både god och framförallt frisk jul. Ta hand om er därute!


/ J - hjular inte av glädje

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar