onsdag 2 december 2020

Dagens bild nr 235 Min Yojimbo

Så här i mörkaste vintertid med endast 19 dagar kvar till vintersolståndet så vill jag ibland fly till varmare tider. Som till dagen när den här bilden togs. Det skedde under en långpromenad någon gång på sensommaren. En dag som var så där lagom varm med runt tjugotvå grader eller något åt det hållet. Det blåste rätt friskt vilket gjorde att alla flygfän lyste med sin frånvaro. Det gjorde att jag dryftade mig till att bege mig till ställen som annars är rätt myggtäta. Just det här är på en lång smal udde utanför en bit våtmark. 

När land tog slut slog jag mig ned på en bit gräs och satt och njöt av att bara vara. En lång stund. På väg tillbaka knäpptes några bilder, däribland den här. 

Spyderco Yojimbo 2
"My Yojimbo"


Kniven torde vara välbekant för de flesta. Det är den av M Janich designade Spyderco Yojimbo 2. Den som nyligen släppts i en gigantversion lämpligt döpt till Yojumbo. Kniven är egentligen helt skapad som självförsvarskniv då Janich är en mycket välrenommerad utövare av diverse kamparter. Det stadiga bladet med den raka eggen underlättar så kallade "snap cuts", alltså att man snärtar till mot t ex en arm eller ett ben. Raka eggar "faller inte undan" som en krökt egg gör utan biter hårdare ju längre snittet blir. Det är därför de lämpar sig för den sortens aktiviteter. 

Handtaget är också helt anpassat för ett speciellt grepp. Det som vanligen kallas "Fillipino" vilket innebär att tummen placeras rätt långt ut på bladryggen. Det här bladet  har till och med en fördjupning anpassad för ändamålet. Det är dessa anpassningar som gör att kniven ser en smula märklig ut för det ovetande ögat. Särskilt gäller det handtagets utformning och den böljande ryggen på bladet.  

Men som genom en ren slump är ett kraftigt skålslipat wharncliffe-blad inte heller helt oävet för vardagsbruk. Alla har väl hanterat en brytbladskniv? Det här kan sägas vara en sådan på steroider. 


/ J - med livvakt i skogen

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar