torsdag 31 mars 2022

Kastmånaden mars

Hade det inte varit för ett lika ovälkommet som oväntat inslag av Covid den här månaden hade mars blivit grymt bra ur kastsynpunkt. Vädret har nämligen varit exceptionellt för årstiden i de trakterna av Sverige där jag huserar. Det vill säga mitt i hjärtat av Småland. Sol varje dag med få undantag. 

Trots sjukdomsavbrottet på någon vecka har det likt förbaskat kastats en hel del kniv. Eftersom jag för någon form av träningsdagbok har jag tämligen bra koll på hur det går. Det är ett arv från den tid då jag tränade andra saker, läs kampsport och cykel. 

Jag tycker om att ha ordning på vad jag skall göra och gillar att se hur staplar växer och statistik utvecklar sig. I det här fallet noteras förutom tid även hur många kast som görs, med vilken teknik, vilka knivar som används och från vilka distanser. Handlar det om poängkastning eller annan precisionskastning räknas även resultat även om det inte är ett moment som återkommer varje träningspass.

Min nuvarande uppställning inkluderar två ställningar med tavlor


Träningsdagboken ger vid  handen att det kastats över 54 timmar under mars månad. På den tiden hanns det med 23865 kast så här långt. Och sen hinns det förstås med några i eftermiddag också. Det är rätt många kast inser jag. Det är även förklaringen till att tavlorna går åt i rask takt. Ett jäkla dilemma det där. 

Sedan inser jag att jag skulle bli betydligt bättre om jag koncentrerade mig på en sak, exempelvis walk back och rotationskastning med ett specifikt set utvalda knivar. Men nu råkar jag gilla alla typer av knivar, tekniker och distanser. Därför fortsätter jag att pröva och mixa allt. Dessutom recenserar jag ju knivar och det vore rätt svårt om jag begränsade mig till en typ eller modell. Sen kan tilläggas att tidigare då jag endast kunde kasta i trädgården blev det enbart på distanserna tre och fyra meter eftersom utrymmet inte tillåter mer. Nu får den lilla täppan vara ifred. Knivkastning går hårt åt omgivningarna.  

Några av de knivar det kastas mest med, Woodpecker från Pierre Cazoulat, Bug Osetr TZ från Biting Metal samt Werners Patriot Dagger från WL Custom Blade


Men trots att jag kastar med flera olika knivset har jag mina favoriter. För tillfället är det huvudsakligen Pierre Cazoulats Woodpeckers som gäller för Walk back rotation. Sedan velar jag lite mellan dem och WL Custom Blade Patriot Dagger för 3 m precision, rotationskastning. De knivarna är också förbaskat träffsäkra helt enkelt. Werner Lengmüller vet vad han gör. 

När det gäller samma discipliner fast för no spin är jag lite mer kluven. Dels vad beträffar mina preferenser men även beroende på att reglerna för hur knivarna i den disciplinen skall se ut nyligen ändrats från Eurothrowers sida. Ändringen kräver troligen att knivar av typen Acejet Stinger och Wulflund Vengeance måste modifieras en smula för att kunna användas. 

Annars drar jag mer åt "Osetr-hållet" i vilket fall som helst och där gäller för närvarande mina Biting Metal Bug Osetr TZ. Men de har den egenheten att de kräver mycket god teknik för att sätta sig. Den minsta snedträff och de faller till marken. De är med andra ord inte särskilt förlåtande och under tävling vill man gärna ha knivar som sätter sig lätt för att inte mista poäng i onödan. 

Classic Bowie från Graf Knives med egentillverkade handtag och fodral 


Sedan använder jag mig främst av Graf Knives B1 Classical Bowie när jag kastar med drag från fodral, "snabbdrag". När det är dags för "mixkastning" det vill säga när stilar (no spin, half spin- military och instinctive samt rotational) och tekniker (push, slide), sätt (underhand, överhand, sidokast, back hand) blandas och dessutom på olika distanser. Då är det ofta Acejet Excalibur eller Stinger som gäller. Du kan nämligen kasta pilformade knivar med rotation men svårligen Bowie-inspirerade knivar med no spin

Om tavlorna hinner tina i solen efter nattens bitande minusgrader så blir det fokus på tre moment idag. Den första är Walk back, jag behöver verkligen bli säkrare på framförallt sju meter vilket är den längsta distansen. Därefter blir det precisionskastning från 3 m. Båda är tävlingsdiscipliner och här blir det rotationskastning. Avslutningsvis blir det en del no spin. Även här behöver säkerheten på framförallt de längre distanserna ökas. 

/ J - kastomanen

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar