måndag 28 mars 2022

Ny kniv - Ruike P848B


Om den här kniven skall räknas som ny är en fråga som kan diskuteras. Den är nämligen inte ny i Ruikes katalog men ny för mig. 

Faktum är att det inte kommit något helt nytt från dem på mycket länge. Någon enstaka modell har släppts annars gör man "en Spyderco", det vill säga släpper befintliga modeller i fler konfigurationer. I Ruikes fall innebär det att man uppgraderar stålet och byter ut stålhandtag mot dito i titan varpå de får tillägget "TZ" till namnet. Så har skett med modeller som t ex 126, 105 och 662B

Den sistnämnda har jag recenserat i sin originalversion. Men hur gärna jag än vill godkänner jag inte det som "nya" knivar lika lite som tio nya varianter av Delica är det i Spydercos fall. 

Ruike P848-B


Men mitt i det här hittade jag det här guldkornet. Föga upphetsande är den döpt till P848-B. "Pitchen" eller försäljningsargumentet på hemsidan kan dock vara bland det dummaste jag läst. De hävdar från Ruikes sida att kniven är bra för de "EDC-fans" som söker "/../safe to carry knives /../" och att
"Without any projecting parts like a flipper or thumb stud on the blade that may cause accidental blade opening, the P848B is easy to carry."
Jag äger hundratals knivar och har testat fler än så. Och hittills har jag stött på det problemet EN gång och det var med en kniv i "Speedsafes" tidiga historia, en Kershaw Chive. Den kan vara farlig när den är osäkrad. Det är ett lösning som söker sitt problem. Inte f-n är det något som några entusiaster eftersökt. Inte de sista femton åren i vilket fall som helst. 

Men bortser man från det tramset har man en kniv som i mina ögon är jäkligt snygg, så när som på den titanbelagda ramen som är blåanodiserad. Den är lite skrikig i mina ögon. Men inte så illa heller när jag tänker efter. En färgklick kan vara välkommet ibland. 

De övergripande linjerna är riktigt eleganta. De bjuder på ett närmast ett nordiskt avskalat utseende som tilltalar mig. Dessutom har man lagt nagelskåran där den inte stör utseendet utan den flyter in i designen. Det som möjliggör det är att bladet löper på kullager trots att det här en tvåhandsöppnad kniv. Låset är en liner lock och stålet i bladet svenskt 14C28N från Sandvik. Vikten ligger på strax över hektot med 104g och bladlängden är 84 mm.  

En recension av den här till synes enkla kniven följer så småningom. 









/ J - väljer estetiskt

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar