onsdag 9 mars 2022

Ny kniv - Spyderco Grasshopper Black


Nu har den blivit svart! Den lilla gräshoppan från Spyderco alltså. Nu är det inte det främsta försäljningsargumentet även om den färgen eller snarare avsaknaden av färg lockar somliga intressenter. Men det var inte det jag föll för. Faktum är att jag redan har en Grasshopper som modellen heter. Den gillade jag vad gäller format, som nyckelringskniv då, men inte vad gäller kvalitet. Inget fel på själva konstruktionen men det finns ett "men".

Stålet i bladet är nämligen ingen höjdare vilket dels resulterat i att det blir slött bara man tittar på det med för kärv blick och dels att spetsen böjt sig. Jag minns inte exakt vad de stoppat i den men jag har för mig att det är kinesiskt 3Cr13. Så nära diskbänksstål man kan komma med andra ord. Det enda som talar till dess fördel är att det är rostfritt. 

Men nu har Spyderco uppgraderat det på den större  modellen. 

Spyderco C138BK Grasshopper Black


Ordet "större" är förstås relativt och skall placeras i sitt sammanhang som innebär en serie micro-knivar Spyderco släppt i form av modellerna Bug, Honey Bee och Grasshopper. De har även kunnat köpas i tre-pack från tid till annan och det var vad jag gjorde när de kom. De sägs vara använbara enligt Spyderco's hemsida där det står
"Spyderco’s micro-sized slipjoints are fully functional, impressively sharp folding knives that are very much at home on a keychain."

Det håller jag inte riktigt med om. De två mindre är enligt mig av mer kuriosakaraktär. Särskild Bug som är mera av ett hängsmycke som du möjligen kan kapa en sytråd med. Men det gäller inte storebror Grasshopper som trots allt har ett blad på nästan sex centimeter även om det är mycket slankt. Vikten är dock fortfarande blygsamma 34 gram.

Men åter till vad som är ändrat och det är stålet! Nu får man ett dugligt 12C27 från Sandvik i den här lille gynnaren. Ett bra stål för prisklassen vilket dessutom förvandlar den här modellen från en utfyllnad i någons Spyderco-samling till en sympatisk liten slip joint av modernt snitt. Färdig att ingå i vilken EDC-rotation som helst. 

Mer om den här kniven följer i framtiden!







/ J - nyknivsglad

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar