tisdag 1 mars 2022

Sköna mars välkommen

Nja, som rubriken lyder heter det väl inte men jag fortsätter envetet med den inledningen tills det att jag träffar rätt månad. 

Tvärtom har slutet på februari och början av mars varit en skitperiod. Inte för mig personligen men för världen. Allt för att en liten skitnödig diktator har fått ytterligare storhetsvansinne att lägga till de vanföreställningar han redan drabbats av. Jag lider med det ukrainska folket och förbannar den jävla Putin för allt han har orsakat inte bara där utan i världen. 

Någon skriker då genast, åtminstone i kommentarsfälten online "det är inte bara han". Nej, det är det inte men mot det invänder jag att två fel inte blir ett rätt och att det är extra otäckt när små män besitter den  makt som följer med att tillgång till (om än orättfärdigt) en av världens mäktigaste kärnvapenarsenaler. En som han även hotar med. Dessutom i en nation som besitter veto-rätt i FN:s säkerhetsråd. Men allt det där vet ni. 

Bilden är gammal och egentligen en illustration till en cykelblogg. Jag kallade den för "Storm över Romeleåsen" men den känns mycket aktuell i dessa dagar med sitt blågula tema med mörka moln som skuggar tillvaron


Vad göra i detta vansinne? Jag bidrar med det lilla jag kan. Det betyder att vi här hemma har skänkt extra mycket pengar till Röda korset och att jag står upp för de åsikter jag har om fred, frihet och demokrati i de sammanhang och diskussioner där det krävs. Det är inte mycket men det är vad jag kan göra. 

Däremellan begraver jag mig i mina intressen för att inte tappa koncepten i en galen värld. Jag orkar inte med hur mycket elände på en och samma gång helt enkelt. Det betyder att jag sneglar mot att köpa en ny mountainbike då min gamla gett upp och att den här biten av mitt liv, knivar, är prioriterat. 

Hur man kombinerar prylar för friluftsliv med matlagning


Det tar sig lite olika uttryck. Dels via matlagning då min sambo nu utbildar sig till kock vilket get extra fokus på matpratet här hemma. Då är köksknivar av allehanda slag förstås aktuella. Sedan så har det med vädrets tillåtelse kastats tämligen mycket kniv så här i början av året. Därmed står även kastknivar i fokus. Kopplat till det är även mitt nyväckta intresse för att tillverka knivfodral. Flera sådana är på gång.  

Om allt det kan det förstås skrivas och det gör det! Utöver det som redan publicerats om knivfodralstillverkning så blir det mer av det slaget. Och vad gäller knivkastning så ämnar jag återberätta ett par (numera dråpliga) episoder om mina möten med farbror blå i de sammanhangen. Sen följer även recensioner av kastknivar. Närmast ut är Bug Osetr TZ från Biting Metal och Throwingzone.fr och näst på tur är Acejet Excalibur. 

Men även andra knivar skall få komma till tals. Det blir fällknivar från bland andra SRM och Sencut och sedan vet  man aldrig vad som kan tänkas ramla in efter hand. Sedan testas ett flertal spännande fastbladare för stunden men de kommer inte att presenteras förrän senare. Den förhoppningsvis annalkande våren ger dock mer utrymme till behaglig utomhusvistelse och därmed användning av dem. Det  handlar om t ex Viper Gianghi, ANV M311 Spelter, den lilla M2M från Lionsteel och när vi talar om liten, yxan på bilden ovan från Karesuandokniven. 

Väl mött i etern!


/ J


#fuckputin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar