torsdag 2 november 2017

Dagens bild nr 126 Det är bara en hägring


Den var bara en hägring, sommaren. När jag tittar ut är det ytterst svårt att tro att den ens varit här. På andra sidan fönstret är det förvisso varmt, nästan tio grader, men så jämngrått det bara kan och en envetet regn strilar ned på världen. November i ett nötskal. I alla fall i södra Sverige i nådens år 2017. Nu väntar mörkrets tider. 



"It's only a Mirage"


Bilden föreställer ett par klassiker. Inte så mycket i resten av världen som i min "samling". Police och AFCK känner säkert de flesta igen men kanske inte gamlingen längst fram. Det är en kniv från CRKT.

Mirage var  en av de första knivarna jag beställde från Fällkniven som på den tiden inte börjat med egna knivar i någon större utsträckning. Egentligen var det kniven till vänster, Benchmade - Advanced Folding Combat Knife. AFCK jag ville ha men den hade jag inte råd med. Men de "snabba" lite farliga linjerna lockade och det närmsta jag kom i katalogen var just den Jim Hammonddesignade "Mirage". Jag vill minnas att den kostade någon femhundring. Min inkomst vid den tiden var studiemedel på runt 750 kr så det var mycket pengar. 

Den fanns även i en titanutgåva under namnet "Grey Ghost". Materialet var då betydligt mer exotiskt än nu och förutom den här var det bara några Kershawknivar som fanns att tillgå i rimliga prisklasser. 

Men titan hade jag heller inte råd med så det fick bli den här. Den större av de två man kunde välja mellan. Det är en av de sämre knivar jag äger. Det finns inte en detalj på den här kniven som är rätt. 

Fast den ser/såg ok ut. 



/ J - tillbakablickaren

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar