onsdag 29 augusti 2018

"Very Manly"

- en ny kniv har landat


Eller den kom för ett par dagar sedan i ärlighetens namn. En av de första reaktionerna jag fick på Instagram var att de använder ett "olicensierat" hål. Angående det vill jag bara säga att det gör de inte alls. Jag är mycket stor fan av Spydercos knivar men de fick NEJ i domstol när det gäller "patent" på hål. Ett hål är ingenting och det kan man inte äga tack och lov. De hävdar fortfarande "Trademark" men det gäller bara för runda hål förstås. Annars bryter alla tillverkare som har någon form av hål i bladet mod det. Det är många idag, exempelvis Strider, Buck, WE-Knives, Kizer, Fox, CRKT bara för att nämna några få. 

Inte heller det här hålet är runt och bryter därför inte mot någonting. 


Manly Peak


Däremot påminner kniven i högsta grad om en äldre Spyderco i form vilket för övrigt var en av anledningarna till att jag fastnade för den. Tänk "Starmate" eller liknande. Det är också den första kniv jag äger som kommer från och är tillverkad i Bulgarien. Bara en sådan sak! Just den här är D2 versionen men för den som gillar stål och vill ha lyxigare alternativ finns både CPM154 och CPM S90V! 

Kniven är lite "old school" med sin mycket kraftiga backlock och sitt tunna blad. Den skär oerhört bra och första intrycken är godaMen det är ingen insmickrande kniv på det sättet att den är värdelös som "fidget toy" med sitt mycket starka lås. 

Recension kommer, var så säker!


/ J - kollar österut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar