fredag 2 november 2018

Fredags-EDC XXVI


Nä, gillar dem det gör jag inte!

"Vilka då?"

De där jäkla hålen!

"De i bladet?"

...nej för tusan, halvmånarna som görs framför handtagen!


De är något av en kulturkrock må jag säga "forward choils". Ett ämne jag tänker skriva om lite mer utförligt vid annat tillfälle. Men generellt anser jag att det är bättre att dra eggen närmare handtaget och ha en så liten ricasso som möjligt på en kniv. Det ger längre egg i relation till bladet och samma kontroll som sägs uppnås med den här lösningen. 

Screenshot från 50-tals skräckisen "Revenge of the Forward Choils"


Men skall man nu ha "forward choils", förresten kan ingen ge mig ett bra svenskt ord för företeelsen? Urtag, fördjupning och liknande använder jag men de känns inte rätt. 

Men skall man nu ha dem som sagt så är det så här det skall göras. På den Voxnaesdesignade "Pilar" från CRKT är det snarare en del av greppet då kniven är svår att hålla på annat vis givet storleken. Det eliminerar flera av nackdelarna. Det gäller inte den betydligt större "Shaman" från Spyderco. Den kniven är snarare ett exempel på motsatsen men även på hur de skall utföras för att fungera optimalt. 

Glad fredag på er förresten!!


/ J - fredagschoilare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar