fredag 8 mars 2019

Fredags-EDC XXXV "En andra chans"


Pålitlighet. Det är dagens ledord och ett som inte stämmer in på den förbaskade ficklampan som bärs i fickan. Den bärs för övrigt av ett enda skäl, devisen "allt förtjänar en andra chans". För några fler får den inte. Den är nämligen inte att lita på. Den fungerar nu men  kanske inte sen. 

Ficklampan inköptes för att komplettera min befintliga Thrunite TiHi som är en alltigenom pålitlig och mycket bra liten ficklampa. Den har emellertid två nackdelar. En är kosmetisk, den är inte svart utan utförandet är en tämligen blank titanyta och det är inte alltid jag vill skina som en stjärna. Den andra är att det är en vridlampa och jag föredrar egentligen ficklampor med tryckknapp. 

Därför köptes den är extremt billiga "no name"-lampan vid tillfälle. På förpackningen hävdades att det satt en Cree-diod i och priset var facila 39:- riksdaler så jag vågade chansa. 

För det fick man en lampa som är liten, lätt, lyser väl och som har både justerbar ljuskägla och ett par olika lägen. Någorlunda vattensäkrad är den också vilket jag undersökt genom att glömma den utomhus i ösregn. Den ser även helt ok ut. Det enda som är skitdåligt är clipet som är gjort av aluminiumfolie eller liknande. 

"Second Chance"


Det är i alla fall vad jag trodde till dess att jag var ute och tältade och försökte använda lampan. Jodå, ett tag gick bra. Riktigt nöjd var jag så långt. Sen slutade den helt sonika fungera. Det är mindre bra när det är mitt i natten ute i skogen. Ni som vet, ni vet - hur JÄKLA mörkt det blir en molnig natt utan måne mitt i ute i skogen. Som tur var hade jag min trottjänare från Thrunite som back-up. Det tog emellertid en stund att hitta den. 

Så nu lever nonamelampan farligt. Farligt nära att återfödas som en Coca-Cola burk. 

/ J - ljushuvud


PS. Knivarna är den utomordentligt robusta Spyderco Bradley 2 ackompanjerad av en "sheeple-friendly" Canoe från RR med skollor i jigged bone. 



1 kommentar:

  1. Har du haft problem med att slipa din Bradley? Min har en ganska rejäl, oavsiktlig recurve från fabrik. Får inte upp någon råegg på biten närmast ricassot om jag inte använder hörnen på min enda spyderco-triangle, som är ultra fin. Lite jobbigt att slipa fram en ny egg med en sån. Har hört många tipsa om att ta bort mer material vid den försänkta hälen, men det verkar jäkligt drastiskt om du frågar mig. Hur får man det snyggt?

    SvaraRadera