söndag 3 december 2023

Världsmästare eller ej?

I och med att jag häromdagen satt och skrev på recensionen av en kastknivsmodell kallad Maximus från tjeckiska Acejet började jag fundera kring fenomenet med titlar och medaljer i knivkastning och den tyngd de har eller möjligen inte har. 

Efter ett tags klurande kom jag fram till att fenomenet rätt mycket påminner om hur proffsboxningen samt vissa kampsporter är uppbyggd. Det finns några olika organisationer som delar ut titlarna i båda fall. 

Några sådana i knivvärlden är dessutom tämligen knutna till ett begränsat geografiskt område men delar trots det ut världsmästartitlar. Men det kan väl tilläggas att några är mer väl sedda bland majoriteten av kastarna i världen än andra.* Bland dem kan nämnas IKTHOF och UKAT

Flerfaldig mästare? Fyra gånger mästare?


Det som fick mig att haja till var emellertid att jag läste presentationstexten på hemsidan för den aktuella kniven, Maximus. Där skriver Acejet inledningsvis
"We present a knife developed by Adam Čeladín, a five-time world champion in knife throwing".


Vad menas med femfaldig världsmästare?

Den något provocerande frågan blir då, är han det? I det här fallet delar jag inte helt uppfattning med AceJets marknadföringsavdelning i sammanhanget. Jag tycker nämligen att påståendet är problematiskt. Det är inte lögn men i mitt tycke en smula missvisande. 

Låt mig förklara vad jag menar så jag inte bara framstår som missunsam. Hans prestationer finns dokumenterade så det är inte problemet. Men i knivkastning brukar man idag oftast tituleras mästare eller world champion enbart i samband med att ha vunnit grenen Walk Back i respektive disciplin.

Som exempel kan de senaste årens svenska mästerskap i Sportkastning tjäna. Där har jag vunnit just den grenen med den teknik där det handlar om att inte snurra sin kniv. Detta har gjorts två år i rad och jag kan därmed titulera mig dubbel svensk mästare i No Spin-kastning. Det är samma disciplin som Adam tävlar i för övrigt. I rotationskastning var jag i år bronsmedaljör och är därför trea i Sverige för närvarande. Regerande mästare i den disciplinen är sedan flera år Marcus Pehart. 

Sedan är en sak lika för ALLA idrotter och sporter och det är att det kan finnas de som på ett eller annat vis är bättre än den regerande mästaren. Jag är inte med nödvändighet bäst i Sverige på No spin-kastning. Förutom lämpliga egenskaper ingår att man skall vara frisk, hel och närvarande på mästerskapet i fråga. Det hjälps inte att man springer fortare än vinden eller kastar prick bättre än någon annan om det enbart sker när ingen ser på hemma i trädgården. Det gäller också att inte vara skadad vilket är ett bekant bekymmer för många idrottare. Att hålla sig hel är en talang i sig och en som inte alla besitter. 

Men i vilket fall som helst säger jag inte att jag är svensk mästare i silouette-kastning No spin även om jag vann den grenen i år eller att jag är svensk mästare i 3m, 5m och 7m No spin från förra året när även de grenarna fanns på SM-programmet. 

Det är emellertid inte FEL att göra det. Ingen kan förneka att så är fallet. Det är så herr Čeladín får ihop sina fem titlar. Det är inte så att han dominerat sporten totalt och vunnit Walk Back No spin fem år i rad vilket är något man lätt förleds att tro.** Med det sättet att resonera skulle jag plötsligt vara 6-faldig svensk mästare eller något åt det hållet, vilket jag inte är. 

De här rotationsknivarna är designade av en femfaldig världsmästare. Dock inte i just rotationskastning och frågan vilken roll det då spelar?


Sedan finns det förstås guldmedaljörer i alla grenar som det tävlas i respektive "games" som också förekommer på knivkastningstävlingar på både nationell och internationell nivå. Men man säger som sagt inte att man är världsmästare i knivkastning för att man vunnit vare sig "5 m rotationskastning" eller "Speed Throwing" eller "Mountain Man". Då uttrycks det att man är just mästare alternativt bäst i världen följt av vad det nu är för gren. 

Världsmästare eller rekordhållare?

Situationen går delvis att jämföra med friidrottens tiokamp. Är du mästare i det fallet har du vunnit hela tävlingen. Det skulle motsvaras av Walk Back som inkluderar både kort och lång distans i ett. 

Deltagarna säger emellertid inte att de är världsmästare i höjdhopp, 10-kamp. Du behöver inte heller vara bäst i något enskilt moment för att vinna sammanlagt. Det samtidigt som du kan tillhöra världseliten i en av de ingående grenarna och till med ha ett världsrekord i t ex längdhopp utan att vara mästare i tiokamp. På samma vis kan du kasta 19 m i en distanstävling i kniv och ändå inte vara världsmästare i No spin-kastning. Men du är bäst i världen på att kasta långt. 

Men helt överförbar är förstås inte liknelsen beroende på hur tävlingarna i kniv respektive friidrott är uppbyggda. Likheten kanske snarare finns i att man inte kan säga att man är världsmästare i just "friidrott". Ytterligare en liknelse kan göras med de tävlingar i sportkastning där även yxa ingår. Då koras ibland den som är bäst i samtliga grenar sammanslagna enligt ett poängsystem. Men det ligger vid sidan om den här texten där jag fokuserar på enbart knivkastning. 

Auktoritetstro

Den andra invändningen jag har mot användandet av namn på det viset är det lutar åt auktoritetstro i det här fallet. Det är som när ekonomiproffessor si eller så skall uttala sig i media om andra samhällsfrågor än just de vederbörande har studerat. I de fallen väger inte expertens ord tyngre än någon annan påläst persons kommentar.

Översatt till knivar kan sägas att ingen av de medaljer eller titlar Adam vunnit är såvitt jag vet förknippade med det som den här kniven är avsedd för vilket är rotationskastning. Hans prestationer återfinns som sagt inom No spin-kastning. Det är vad han är känd för och tävlar (har tävlat?) i. 

Därmed inte sagt att man inte kan designa knivar ändå. Det är klart att man kan! Men eventuella titlar har inget med saken att göra. Framförallt påverkas inte kvalitén på slupprodukten av dem.  Både du och jag kan formge en god kastkniv då det handlar om andra kvalitéer än hur bra du kastar. Sedan skadar det förstås inte att ha erfarenhet inom området så du kan pröva din produkt under utvecklingstiden. 

Nu vill jag vara tydlig med att det här inte är ett ifrågasättande av vare sig Adams medaljer eller hans kunnande och skicklighet. Det jag ställer mig frågande till är hur man använder titlar från AceJets sida. Det känns lättvindigt och slarvigt i syfte att sälja mer. Budskapet trummas in. Jag tror att hans fem prestationer lyfts fram på varje produktsida minst en gång. 

Det behövs inte, AceJets produkter håller hög nivå ändå även om den här specifika kniven inte är en favorit. Men det är nu en helt annan fråga. 



/ J - svensk mästare i no spin-kastning

* Det jag närmast tänker på är den något udda och smått sekteristiska WKTL. De är amerikanska och har helt avvikande regler och krav på materiel än alla andra. Det har gjort dem mer eller mindre till driftkucku bland alla andra kastare världen över. Särskilt som de likt Base-Ball har en världsliga där enbart nordamerikaner deltar. Möjligen med något enstaka undantag. 

** Därtill var reglerna tydligen annorlunda när det begav sig 2016. Čeladíns längsta kast på nitton någonting meter snurrade nämligen två och ett halvt varv och det får man inte idag. Antingen tävlar du i rotationskastning eller no spin, du får inte byta teknik mitt i tävlingen. Det skulle förstås vara en stor fördel då no spin generellt är svårare än rotationskastning på längre distanser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar