tisdag 24 april 2018

Dagens bild nr 146 "Och en dolk"


Symmetri, det var det som lockade med just den här modellen. Kniven är en TS52 från Two Sun, ett märke jag utforskat nu ett litet tag. För det mesta har upplevelsen varit ytterst positiv men ett rejält bottennapp finns också. Om den ämnar jag förtälja vid annat tillfälle. 

När jag lade ut den här bilden på Instagram fick jag följande fråga från en person som gick i köptankar "är verkligen en dolk-kniv något att ha?"


"Afternoon Coffee and a Dagger"


Det är en egentligen en mycket bra fråga och det beror förstås på. I huvudsak är ju bladtypen till för att stöta och sticka med och ursprunget härrör från slagfältet som historiska "rondelldolkar" från 1500-talet för att sticka mellan rustningsplattor och lite modernare stickvapen från 2a världskriget som exempelvis den kända Fairbairn Sykes fighting knife. Så sett ur den synpunkten är de inte mycket att ha förutom som skrivbordsprydnader om du nu inte råkar vara "operatör för våta uppdrag" eller vad de brukar säga i actionfilmer. 

I mitt fall handlar det om estetik och det faktum att jag redan har mer än en riktigt praktisk kniv i mitt förråd av eggverktyg för att uttrycka det försiktigt. Men det är klart om du skall ha EN enda fickkniv är inte det här modellen jag rekommenderar alls. Annars uppträder den förstås som alla andra sabelslipade knivar, för det är vad det är. Den är inte tveeggad även om det möjligen skulle gå att slipa om den på det viset eftersom bladet helt döljs i handtaget när kniven är hopfälld. 



/ J - tveeggad

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar