söndag 8 april 2018

Dagens bild nr 143 "Klyvare"


För många med intresse för havet är en klyvare synonymt med ett segel. Men för den som är både kniv- och matlagningsintresserad kan det även vara en dylik tingest!

Idag är det en kökskniv som är aktuell. Varianten är vad som på engelska kallas "Chinese cleaver" vilket är en knivtyp som är mycket speciell och som hörs på namnet härstammar från det stora landet i öster. 

Vid första anblick påminner den om en köttyxa men det finns många olikheter dem emellan. Dels i användningsområde även om den här även kan användas för att dela kött. Men eggen är betydligt tunnare och det är i grund och botten en stor kockkniv det handlar om. Eggen är svagt svängd vilket tillåter "rocking cuts" även om de är ännu bättre för "push cuts" på grund av sitt breda blad, tunna egg och rejäla utförande. Vikter på upp till halvkilot är inte ovanligt. Just den här väger in på 360 gram. Det ger stabilitet och stadga men trots det är kniven lätthanterlig. Jag lär få anledning att återkomma till det i en recension. 

För stunden lär jag mig att använda de olika delarna av kniven som de två "spetsarna", både häl och främre hörn används för precisionssnitt. Sen övar jag på de olika sätten som går att applicera för att skära och hacka och inte minst specifika tekniker som att slå till en vitlöksklyfta med bredsidan samtidigt som man gör en svepande rörelse vilket åstadkommer en finfördelad lök med en rörelse. 



"Chinese Cleaver"


Den specifika kniven är av märke "San Han Nga" och ingick i det paket som mycket glädjande och överraskande anlände häromdagen. Extra glad blev jag just över den här då jag inte haft någon sedan tidigare. Köksknivarna i hemmet är annars främst från Frankrike och Japan. 



/ J - den svenske kocken

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar