måndag 16 april 2018

Dagens bild nr 144 "Tändstål"


I lördags var vädret så där strålande som det kan vara i det ombytliga april eller rättare sagt det var det en stund i taget. Uttrycket "aprilväder" existerar inte utan orsak. Jag passade på att ta en promenad när solen sken. På promenaden följde med ett par knivar inte helt oväntat och även ett eldstål. Inte för att jag trodde mig vara tvungen att plötsligt behöva göra upp en brasa utan för att pröva hur ett par fällknivar klarade sig på den fronten. 

Först ut var den här kniven, Spydercos Police 4. 



"Police and Fire Steel"


Spydercos Police-serie har alltid varit uttalade arbetshästar enda sen den ursprungliga varianten helt i stål gjordes. Visst de har långa smala blad men den senaste utgåvan är helt flatslipad, har ett blad av K390 och är att betrakta som en stort, lättburet ficksvärd med sitt över decimetern långa blad. Stålet är som synes inte alls rostfritt och har fått sina fläckar.

De kraftigaste av dem är dock lätta att avlägsna då de härrör från eldstålet. Ryggen på den kniven visade sig vara utmärkt för att kasta gnistor med. Lite torra löv tog sig snabbt. Sen var det läge att utplåna embryot till brasa då det var gott om torra löv i omgivningen och jag inte kände för att behöva ringa 112 och erkänna att jag startat en skogsbrand.

Recension på den här kniven kommer inom kort. Den är en massiv favorit bland Spydercoknivar kan tilläggas. Lika mycket på känslomässiga grunder som praktiska meriter. Mer om det senare. 


/ J - skogsflanören

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar