fredag 24 maj 2019

Fredags-EDC XXXIX När bra är riktigt bra

Ibland blir man positivt överraskad. I det här fallet handlar om det ett par stycken knivar som lyckligtvis behagade ramla in ungefär samtidigt under veckan som varit. En av dem är den översta i den här bilden som dök upp för någon dag sedan. Bortser man från dem är livet en öppen kloak som bäst lämnas därhän. 

Annars är alla tre de här knivarna riktiga höjdare var och en på sitt sätt. De är inte lika på och konkurrear inte på så vis. Men de har utöver någon liten svaghet sina påtagliga styrkor. 

"When good is really good"

Kniven är en Emersondesignad Kershaw. Den ingår i deras "Launch"-serie vilket innebär att det är en fjäderdriven kniv och den här modellen är nummer fem i serien. Jag har under längre tid velat ha en av det enkla skälet att den såg ut att ha ett väldigt väl designat "choil" (eller snarare finger groove om vi skall använda rätt ord). Låter det fanatiskt? Måhända men vad det brukar innebära är mycket god ergonomi.  

Och det är vad jag tror att den här kniven har. Notera att jag säger tror för jag vet inte än! Jag har nämligen inte använt den tillräckligt mycket eller länge för att kunna uttala mig om hur den känns att arbeta med. Vad jag kan säga att den känns fantastisk i hand!

Alldeles för många recensenter, särskilt på YouTube blandar ihop de två begreppen i mitt tycke. Ergonomi handlar om rätt mycket mer än om att se om handtaget passar just din hand och se om det finns vassa utstickande hörn. Även om tillräckligt många bortser från det också. 

/ J - gräver där han står


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar