fredag 3 maj 2019

Fredags-EDC XXXVII

Äntligen ett livstecken från det här hållet! Ja, tycker jag i alla fall. Det har varit lite glest med uppdateringar på sistone. Mest beroende på att annat pockat på, ni vet hur det kan vara i livet. Sen jobbar jag faktiskt på en rad recensioner varav ett par som rör mer friluftslivsbetonade knivar. De tar lite längre tid då jag i rimlighetens namn tycker att de skall prövas i sitt rätta element för att bli någorlunda rättvist bedömda. Således behövs lite camping, eld, utematlagning och annat skojigt för att de skall få jobba. Det är aktiviteter jag inte ägnar mig åt varje dag även om det på sistone har blivit tämligen frekvent. 

Den första av dem är förresten Helle Temagami, en "bushcraft/överlevnadskniv" från Helle signerad Les Stroud.  Men den har jag inte i fickan den här soliga men kalla fredagen!


"Eclectic"


När tärningen återigen får bestämma  kan urvalet bli något eklektiskt. Men i det här fallet blev det en rätt bra blandning rent teoretiskt i alla fall. En liten publikvänlig paketöppnare, en aning större kniv för småpill och en rejäl sak om något behöver skäras på riktigt. Det senare inte särskilt troligt idag eller snarare inte på förmiddagen i alla fall. 

Tärningen applicerades först på Spydercohyllan, sedan på en låda som innehåller Cold Steel och QSP och sist på en låda med blandade knivmärken då jag faktiskt bara äger två SOG. Den här kallad Twitch II och så har jag den märkliga skapelsen SlimJim XL. 

QSP-modellen är Copperhead, en kniv jag både recenserat och gett bort i en "GAW" på Instagram. Slumpen ville att den skulle stanna i Sverige visade det sig.  Spyderco "Dogtag" är resultatet av ett byte då jag skickade iväg en Kizer i Vanguard-serien mot den här för något år sedan. Egentligen är den mest en kuriosapryl och inte särskilt praktisk. Det om man bortser från ren paketöppning vilket den faktiskt inte är oäven till. Tyvärr får jag inte så många paket så jag verkligen behöver en dedikerad kniv för det ändamålet. 


/ J - fredagsmyser redan nu


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar