fredag 20 september 2019

Fredags-EDC XLVI

Livet sker parallellt. Det händer massor av saker hela tiden och samtidigt. Här, där och överallt. Den moderna människan skall "multitaska" för att passa in. Ett uttryck som jag innerligen avskyr! Det finns ingen som kan det. Man kan koncentrera sig mer eller mindre på en sak däremot. Skall optimalt utfall uppnås så måste fokus vara riktat åt ett håll i taget. Det är min bestämda uppfattning i alla fall. 

Alla de jag känner eller har känt som säger sig vara bra på just att "multi...nä nu skiter jag i det uttrycket" är mer eller mindre ofokuserade eller har gått in i väggen vid det här laget. 

Men det är min erfarenhet och känsla så den är högst troligen inte delad av alla. Fast, viss förmåga att "hålla många bollar i luften" -ett annat floskeluttryck jag får kramper av, är bra att ha. I alla fall om man testar knivar. Ibland hopar det sig lite vilket är extremt positivt. Nyligen presenterade jag det här multiverktyget i ord och bild och inom kort följer avbildad kniv. Liksom en rad andra av varierande typ kan väl tilläggas. Kön är lång!

"Reviewed"


Knivarna på bilden täcker de flesta behov som kan tänkas dyka upp en fredag. Ruikes stadiga multiverktyg LD41 är en typisk bra att ha sak i väskan. Spyderco Native 5 LW är lättviktsgrovarbetaren som gör sig bra i en vardagsficka. Det är för övrigt den som snart skall betygssättas. Allt kompletterat med en Victorinox Classic i aloxutförande. Ibland behövs inte mer och den är just "classic". 

Glad fredag på er go' vänner! Hoppas ni alla må få en god AW och att helgen bjuder på både planerade och överraskande nöjen!


/ J - trippelgarderad

1 kommentar:

  1. Jag håller med, det finns inget "multitasking" för en människa. Däremot finns det dem som har bättre förmåga än andra att växla fokus mellan flera saker fort. Det kräver dock just det, att man verkligen växlar fokus. Det är vad "många bollar i luften" innebär för mig. Simultankapacitet är något annat dock. Som exempel, en trummis som spelar 3 olika rytmer mot varandra samtidigt som personen också sjunger.

    SvaraRadera