tisdag 3 december 2019

Ny kniv - Bestech Fanga

I rådande vintermörker kan det behövas något att lysa upp tillvaron med. Så varför inte en ny kniv? Den här gången är det inte bara en ny kniv utan ett för mig nytt märke. Det rör sig om Bestech. Ett kinesiskt märke som funnits på marknaden i några år. På senare tid har de breddat sin produktion genom samarbeten med diverse formgivare. 

Jag kunde haft någon av deras kniv i hand för längen sedan men efter många turer med diverse representanter för företaget i Europa tröttnade jag. Nu har jag nu trots allt en av deras knivar i hand. Det finns en orsak till att de bytt ansikte utåt på den här marknaden kan jag säga. 

Bestech Fanga


Den här modellen kallas "Fanga" och är en riktig best formgiven av polske Grzegorz Grabarski även känd som "Kombou". Här talar vi om 24 cm kniv med ett aggressivt clip point blad som mäter över decimetern på längden. Materialet är D2 och det löper på keramiska lager. Kniven har ett handtag av ett äkta laminat med G10 och kolfiber. Inte som de flesta med ett tunt skikt av kolfiber över en G10-sida för att lura ögat. Här är materialen istället varvaade vilket framkommer vid fräsning av materialet. Det ger en behaglig yta kan sägas så här inledningsvis. 

Kniven ger ett mycket välbyggt intryck och ljudet den gör vid öppning är speciellt. Ett slags dämpat, behagligt "thump". En extra finess är att den även kan öppnas med tummen via det mikroskopiska hålet i bladet. 

Det skall bli kul att testa den här kniven. Nu väntar jag bara på lite ljus så jag kan fotografera den också!


/ J - härdar ut, det skall väl bli jul till slut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar