söndag 27 juni 2021

Många timmar blir det!

Det här med att göra saker lite "lagom" är inte riktigt min grej har jag märkt under åren. Det yttrar sig på en rad områden och inte minst när det handlar om mina intressen. Det är därför jag har mer än skall vi säga två fällknivar. Men det kanske ni har märkt vid det här laget?

På samma sätt blev det när jag härförleden tog upp mitt gamla intresse knivkastning igen. Blev det någon timme på en lördagseftermiddag efter kaffet? Nejdå, det blev det inte. Det blev faktiskt lite mer än så skulle det visa sig. 

Knivar från Condor, Graf Knives, Gil Hibben, Cold Steel, Spyderco och AceJet
Större delen av det nuvarande kastknivsbeståndet. Det är knivar från Condor, Graf Knives, Cold Steel, Spyderco, United Cutlery, Max Knives, Gil Hibben och AceJet


Det blev full satsning på en gång. Och naturligtvis för jag bok över allt jag gör. Den vanan eller kanske ovanan började med att jag introducerade en träningsdagbok en gång för länge sedan när jag både tränade kampsport, sprang, cyklade, fensimmade och spontanidrottade med bordtennis, badminton och innebandy. Av olika anledningar (mest elaka skador) är det bara cyklingen som överlevt av de aktiviteterna kan väl sägas i förbifarten. 

Måltavlorna har gett upp på löpande band. Tyckte väl att jag träffade bara för att upptäcka att knivarna gått rakt igenom tavlan (bild 2). Försökte lura ögat till vänster och bytte till lättare knivar


Men träningsdagboken består och nu när jag faktiskt inte heller cyklar eller åtminstone inte gjort på ett längre tag så får den fyllas med annat. I det här fallet handlar det om knivkastning. Plikttroget redogör jag för mig själv hur många timmar ett pass varar, hur många kast som utförs under varje pass och till vilken kategori passet kan räknas. Indelningar som visat sig adekvata är "Jämnhet", "Precision", "Distans" med flera. Sen har jag förstås en rad underrubriker eller teman. Men det skall jag inte gå in på för stunden. 

Inte heller kortlekar klarar sig särskilt länge. I desperation gick jag över till den här leken som innehåller många kort. Tur att barnen inte är små längre, de hade inte blivit glada!


Sen förhåller det sig på det viset att jag gillar att se hur kolumner fylls på och hur staplar växer. Om det är normalt eller ej kan jag inte svara på men det skänker åtminstone mig ett visst inre lugn. Tomrum fylls med något på ett ordnat och kontrollerat vis. Någon annan kanske skulle vara förskräckt över siffrorna men under maj månad blev det i alla fall 22 456 kast under sammanlagt 65 timmar och 25 minuter. Så nu vet ni vad jag gjorde på kvällar och helger förra månaden. 


/ J - letar efter "lagom"

PS. Det verkar som om juni blir lika "illa" eller kanske värre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar