måndag 28 juni 2021

Ny kniv - Victorinox Grand Maitre Bread

Många av er har troligen använt den utan att veta om det! Den här brödkniven/sågen från Victorinox och deras Grand Maître serie.* Den återfinns nämligen inte helt sällan på bättre hotells frukostbufféer i närheten av brödkorgen. Det finns en orsak till det kan jag säga. För jäklar i min låda vilken bra kniv det här är. Jag vågar hävda att det förmodligen är en av om inte den bästa brödkniven som gjorts. 

Tillverkad i Tyskland som den är och designad av Schweizare. De kan sitt bröd i den delen av världen och därmed är de heller inte helt oävna på brödknivar visar det sig. Victorinox har sedan länge ett gediget utbud av köksknivar av alla de slag och de återfinns i många professionella kök likväl som hos privatpersoner. 

Victorinox Grand Maître Bread


Kniven är inte bara tung och gedigen, den är välbalanserad också. Lägg därtill mycket bra sågtänder för hårda brödskorpor och du har en excellent brödkniv. Sedan är bladet lätt krökt vilket underlättar arbetet och bladet är långt nog även för att nå igenom en rejäl limpa. Inga detaljer har missats i försöket att skapa en av de mest ultimata knivar jag stött på när det kommer till specifika köksuppgifter. Ja vid sidan av alla japanska specialknivar för fiskbehandling då.  

Den är en fröjd att använda kan jag meddela eftersom jag haft den ett tag nu och naturligtvis återkommer jag med någon form av mer utförlig rapport vid senare tillfälle. 




/ J 

* Eller kanske mer troligen den något enklare "Swiss Classic Bread and Pastry Knife"

#knivesandbikes #knivigtvarre #victorinox

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar