torsdag 3 juni 2021

Nya knivar - Graf Knives T1XL

Vid det här laget är de här knivarna faktiskt inte helt nya längre. Jag har bara inte hunnit presentera dem. Den här setet från polska Graf Knives var faktiskt det första mer professionella kastknivarna jag skaffade. Modellen heter T1XL. Precis som namnet antyder finns det en mindre modell som heter T1. Men när de här skaffades ville jag ha något som kompletterade kortare knivar samtidigt som de skulle vara rätt allround-inriktade. Därför valdes den längre varianten. Det ger nämligen även en högre totalvikt och en annan balans följer med på köpet. 

Kastknivar Graf Knives T1XL
Graf Knives T1XL


Precis som mina knivar från AceJet så är de här från Graf Knives handgjorda. Materialet är 4140 fjäderstål som sedan förzinkats för att minska risken för rostangrepp. Längden på T1XL är 31,5 cm och tjockleken är 5 mm. Det ger en vikt på 310 gram vilket gör dem till bland de tyngre jag äger. Än så länge har jag inga knivar av Amerikansk typ. De tenderar att vara ännu större och därmed väga mer. Den europeiska och ryska traditionen baseras vanligen på slankare och mindre modeller medan de på andra sidan pölen ofta använder sig av Bowie-inspirerade knivar när det skall kastas. Det är emellertid en grov generalisering. Det finns gott om undantag från den regeln bör väl tilläggas. 

T1XL siktar mot samma egenskaper som modellen T4 Competition och är tänkta även till tävling. Den större längden gör att de även får användas i sammanhang där en minimilängd av 12 tum krävs (USA). Det är av mer akademisk karaktär för mig men jag sökte något längre som roterar långsammare än de kortare knivar jag annars har flest av.  


/ J - övar friskt

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar