fredag 9 juni 2023

Fredags-EDC CXX

"EDC - va e' de'?" är en fråga som man kan ställa sig. Egentligen betyder det ju Every Day Carry i bemärkelsen en kniv du alltid har på din person. Sedan inkluderar begreppet även alla andra prylar som du kan tänkas bära med dig. 

Hur mycket det handlar om är synnerligen beroende på vem du är som person, minimalist eller prepper. Själv tillhör jag de där som urvattnat begreppet till att mest handla om de knivar jag har på mig för stunden och som möjligen kan tänkas vara en "äkta" EDC för någon annan. Som bland annat knivrecensent är det knappast möjligt att bära omkring på endast en och samma kniv år ut och år in vare sig det är en preferens eller ej. Det skulle bli en tråkig blogg då. 

True EDC - Acejet Stinger


Därmed har jag alltid en eller flera knivar på mig. Ja, beroende på vart jag är någonstans. Skall jag ta mig en öl om kvällen eller vara i annan offentlig miljö har jag inga skarpa föremål på mig förstås. Liiiite urskiljning är trots allt lämpligt även för en knivtok som  jag. 

Men sett till tid är det ingen tvekan om vilka kategorier av knivar som används allra mest. Det är köksknivar, förstås och kastknivar. Den förstnämnda gruppen hanteras såväl på jobbet som hemma. Kastknivarna på fritiden. Jag har inte gjort en "chef Ryback" än och satt upp en tavla i köket. Men vem vet?

Knivarna på bilden är de jag använder mest för tillfället. Projektet är att försöka få till bättre grundteknik i "No Spin" och då är de här "Stinger" från Acejet lämpliga kandidater. Sedan vill jag bara förtydliga att trädet redan är dött. Jag hade turen att hitta en stendöd och myrinvaderad tall bara något hundratal meter hemifrån. Som en passus kan nämnas att myror inte gillar upprepade dunsar i boet och verkar ha flyttat ett par våningar nedåt. 



/ J - småmanisk

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar