fredag 2 juni 2023

Fredags-EDC CXIX

Ibland funderar jag varför allt kommer i sjok. Går en sak sönder så följer snart fler efter. Igår var en sådan dag. Först upptäckte jag på väg hem från jobbet att bakhjulet på min cykel var i olag. När jag stannade för att kontrollera det upptäcktes att en eker rykt. Det är lite extra surt eftersom min vanliga pendelhoj redan är ur funktion och jag måste lägga lite tid på den. Det är fövisso bara småsaker som ett nytt bakdäck, nya bromsklossar etc. Lite irriterande är emellertid att ekern som gick av sitter på min relativt nya MTB. Den borde verkligen inte göra så efter kort tid och på det underlaget. Den har nämligen inte gått många skogsturer än och lite pendelcykling torde en hoj klara. 

På vägen hem från knivkastningen fick jag sedan punktering på bilen. "Det började med en skakning på nedre däck" som Wiehe sjöng. I det fallet sänkte jag farten då bilen började vibrera. Jag trodde det var höger bakhjul som behövde lite mer luft. Det har krävts på sistone och var därför något jag var bekant med. Någon kilometer senare small det ordenligt och hela däcket rök. Bara att stanna. Sedan gick det snabbt konstatera att folk kör som fullkomliga idioter. Håller inte ut eller sänker farten trots avsaknad av vägren (bilen placerades halvvägs ned i diket), påslagna varningsblinkers samt uppsatt varningstriangel. Men det är ämnet för en annan blogg. Särskilt som incidenten senare kryddades med nödhjul, avsaknad av både fälgkors och domkraft samt ingripande av en barmhärtig samarit som dock inte kunde hjälpa till. Sedermera fick historien dock en lösning. 

Gårdagen bjöd även på väsentligt mycket mer allvarliga nyheter från människor i min omgivning. Men det ämnar jag återkomma till. 

"Fågel eller fisk?"


Med anledning av ovanstående kommer dagen eller åtminstone eftermiddagen ägnas åt att ragga tag i verkstäder av olika slag för de olika fordonen. Somligt kan jag göra själv, annat inte. Byta bildäck är tillhör den senare kategorin. 

I fickorna hittas ett par sympatisk knivar från QSP. I höger benficka den nya Swordfish som jag precis skrivit om. Jag har börjat utvärdera den inför kommande recension och inledningsvis sköter den sig med den äran. Den andra kniven är den lilla fastbladaren Canary

Nu är det snart dags för möte med fysioterapeut och sedan tar jag fredag. Hoppas er blir en bra sådan!



/ J - antimekanikern

#knivesandbikes #knivigtvarre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar