söndag 14 februari 2016

Dagens bild nr 20


Det här var min tredje Kizer. Först införskaffades en "Sunburst" senare omdöpt till "Sliver" av det enkla skälet att den tilltalade mig estetiskt samt att den var lägst prissatt av de aktuella knivarna. De övriga modellerna från den kinesiska uppstickaren var vid den tiden rätt klumpiga tingestar enligt mig. Troligen välgjorda men inte så eleganta i mina ögon.

Sen kom "Gemini" och den var jag bara tvungen att införliva i samlingen. Jag hade sett en video av den i förväg på vår eminenta Jimmys a k a "Swedish Survivor and" "KnifeandLife"s YT-kanal och redan då bestämt mig.  

Den här "spetan" tvekade jag lite inför eftersom den till skillnad från senare knivar från Kizer inte har något stålinlägg i låsarmen. Men utseendet tilltalade mig och efter att ha skaffat de andra knivarna visste jag att kvalitén var i topp. Sen passar den i stil väl tillsammans med knivar som Benchmade 943, ZT0450 och liknande som jag för stunden uppskattar. 


"Splinter"


Kniven är annars en ytterst trendriktig historia där handtaget enligt vedertagen formel är i titan och utrustad med ett ramlås. På samma korrekta vis är öppnas bladet med en flipper och det löper förstås på kullager. Just här lite extra lyxigt eftersom Kizer använder sig av keramik i såväl lager som "detent". Stålet är det lika hippa men förfinade pulverstålet CPM S35VN. Sen har kniven ett skulpterat massivt titanclip istället för ett fjäderclip vilket får anses exklusivt för prisklassen. Det fungerar förreten utmärkt vilket är ovanligt.

Överlag är det här en synnerligen sympatisk bekantskap. 


/ J - pillar ut en speta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar