torsdag 10 augusti 2017

En fråga


Igår ägnade jag mig åt lite jämförande skärande i olika material. Först ut var diverse födoämnen. Matförberedelser helt enkelt. På menyn stod det nyttigheter vilket i det här fallet innebar broccoli och strimlade morötter med en gryta på tomat i ett par olika former, paprika, lök, vitlök, selleri och chili. Det hela toppas sedan med lite stekt chorizo och parmesan för smakens skull. Det är min egen tolkning av synnerligen nyttig dietmat. Diet som i få kalorier. 

Men när det nu ändå skulle skäras saker passade jag på att jämföra några olika knivar som jag testar för stunden. Bland andra TOPS UTE som de facto så här långt inte skär någonting men det återkommer jag till i recensionen av densamma. 

Även ett par fällknivar fick träda in på arenan däribland Fox TUR och som referens på området - Opinel no 8. Den sistnämnda en av få fällknivar som alls kan jämföras med riktiga köksredskap när det gäller prestanda på området. Och det är där min fråga som jag även ställde på Instagram kommer in. 

Varför fällknivar i köket?


I snart sagt alla recensioner av fällknivar jag tar del av endera på nätet eller på YouTube så refereras till hur väl de fungerar eller snarare hypotetiskt kan fungera till "food prep", det är sällan testat. Ja, det och till "self defence applications" då vilket känns ännu mer väsensfrämmande för mig. De gånger i livet jag behövt försvara mig mot mig själv är knivar snarare en belastning*

"Why Folders?" Döpte jag bilden till och det är dagens fråga. Varför en liten fällkniv till kökstjänst?


Men varför matberedning? Själv gör jag det förvisso också men knappast för att fällknivar är särskilt dugliga redskap där utan av andra skäl. Det främsta är att det är där jag de facto använder mina knivar mest tid per dag. Något skall ju ändå tillredas dagligen och det tarvar för det mesta något snitt. Den enda uppgiften fällkniven i fickan får i de sammanhangen är att öppna förpackningar. Till det nyttjar jag inte mina vanliga köksknivar. 

I de fall recensioner skall skrivas ger det mer brukartid helt enkelt. Det och att det ger tillfällen att skära i kött, fisk, rotsaker och grönsaker. Alla med olika konsistens och motstånd. 

Att däremot framhålla att en fällkniv är bra i köket är mest fånigt. De är ju mer eller mindre usla till det!! De enda som hävdar något annat är de som inte lagar mat.

För det första är fällknivar mer ohygieniska eftersom de har en led och skrymslen i handtaget där smuts kan fastna. Och oavsett hur "underhållsvänliga" moderna fällknivar kan vara så är de fortfarande för komplicerade. Blandar man sen in saker som kullager och annat blir det direkt löjeväckande. Det säger sig självt. 

"Hackordning" Både bildligt och bokstavligt. TUR är en relativt duglig fällkniv 
även till detta men den har inte skuggan av en chans mot en Opinel som i sin tur inte matchar en Santoku. 


Sen är med ytterst få undantag geometrin och proportionerna på bladen mer eller mindre olämpliga för uppgiften. Även en kniv som "TUR" från Fox med nästan fullt flatslipat blad och ett superstål som Elmax i bladet har inte en chans i ett jämförande test mot ens en billig kockkniv och definitivt inte en finare sådan. En passus är att det är extra roligt i dylika sammanhang att se hur lite "finstål" betyder om geometrin är dåligt anpassad för uppgiften. 

Så frågan jag egentligen ställer mig är hur det kommer sig att många kniventusiaster, även de som har knivsamlingar för tusentals kronor har så usel köksutrustning. Ett skäl kan ju vara att man aldrig någonsin lagar mat utan lever på hämtmat förstås. 

Annars förstår jag inte måste jag erkänna. 


/ J - undrande




* ja, jag misstolkar uttrycket med flit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar