onsdag 31 maj 2023

Nya knivar - BB K03

Från stund till annan dyker det upp knivar man bara måste pröva. En sådan kategori tillhör det här setet som ingår i en serie framtagen av den svenska näthandlaren Bra & Billigt. De upplevde att det fanns ett glapp vad gäller kastknivar i kategorin mellan "rent skräp" eller snällare uttryckt mycket enkla knivar och halvprofesionella diton. 

En åsikt som jag för övrigt håller med om. Ofta är steget rätt långt från de allra billigaste knivarna som oftast är för lätta och små för att gå att använda till de rejäla och väl uttänkta knivar som faktiskt är bra att kasta med. 

BB K03


Just den här modellen kallas BBK03. Jag förmodar att det är modell tre av de sju som finns. Att jag valde de med dolkform för att testa var inte konstigt då jag uppskattar det formatet hos kastknivar. Personligen är jag nämligen inte helt förtjust i knivar som är för breda i bladet när jag skall hålla där. 

Materialet i knivarna är någon form av enkelt kolstål och enligt uppgift hålls härdningen till låga 53HRC. Vid lite misshandel tenderar då knivar och spetsar att böja sig snarare än att gå av vilket i sammanhanget är bra. Vad som återstår att se hur väl de klarar direktkontakt med varandra och kanske en bit mark. Kolstålet är också anledningen till att de pulverlackats svarta. Det har nämligen en tendens till att rosta annars. 

Längden på knivarna uppgår till kring 32,5 cm, tjockleken är 4 mm vilket ger en vikt av 300g även om det på hemsidan uppges att de väger 247g. Jag är tacksam för att de skrev fel. 

Jag har anledning till att återkomma till de här knivarna. Särskilt som känslan i dem skall relateras till priset. Jag betalade 149 kr/st vilket är ett synnerligen attraktivt pris. Sedan funderar jag på att om jag skall förse dem med handtagssidor eller ej. 


/ J - siktar på priset

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar