måndag 17 juli 2023

Ny kniv- Sencut Serene

Det råder ingen tvekan om att en viss låstyp kallat "Button Lock" har fått ett rejält uppsving på sistone. Det märks inte minst bland mina knivar då det är något som hittas på ett flertal av mina nytillskott.* Orsaken är enkel, det är ett mycket bra lås om det är korrekt utfört. Det kanske inte är det starkaste jämfört med vissa andra på marknaden men fullt tillräckligt för de flesta fällknivar. Därtill är det mycket smidigt att hantera samt ger knivar ytterligare en öppningsteknik.

Så när Sencut släppte den här modellen kallad Serene väcktes intresset. Förutom att inkludera nämnda låstyp så är den ren och enkel i linjerna vilket är något jag brukar uppskatta och därtill såg bladet mycket kompetent ut. 

Kniven kommer i sedvanlig Sencutförpacking vilket inkluderar en liten nylonväska


Sencut Serene


Faktum är att kniven är precis så sympatisk som den ser ut på bild. Den är både lätt och välbalanserad och låset är välgjort och lekvänligt. Därtill finns några små finesser som gör användandet till en fröjd. Något jag ämnar återkomma till i framtida recension. 

Materialen känns igen för den som är van vid det här knivmärket. Det innebär att i den här kniven får du ett aluminiumhandtag samt blad i D2. Ingen dum kombination alls!

Det kan i förbifarten nämnas för den som inte vet att Sencut är en avknoppning eller budgetversion av Civivi. Ett märke som i sin tur har samma relation till WE Knife. Det är således samma företag men tre olika märken som återfinns i olika prissegment. 

Spontant tycker jag att det är en mycket sympatisk kniv. Jag återkommer till om huruvida det påståendet står sig. 


Sencut Knives



/ J - gillar knappar

* Min första kniv med ett sådant lås var en Böker Speedlock som köptes någon gång i slutet av nittiotalet om jag minns rätt. 

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar