fredag 6 oktober 2023

Fredags-EDC CXXII

Jag och tiden är inte helt vänligt inställda till varandra för tillfället. Det finns tecken på att den har för bråttom. Sedan är frågan vart den är på väg och om den är linjär. Min uppfattning är att spåret efter den ser ut som ett garnnystan som en kattunge lekt med. Jag hänger inte med.  

Ett tidens tecken är att trots att det inte plitas ned en "Fredags-EDC" varje vecka har jag uppenbarligen hunnit fram till nr 122 vid det här laget. Det antyder att tiden går eller snarare rusar, det också får väl tilläggas. Tecknen på det är många, inte minst att fan själv, det vill säga jag, har börjat få vita strån i skägget. 

Fredags-EDC "Stor och liten"


Även dagens knivval är gjort i syfte att motverka tiden. Två knivar som endera kan betraktas som vintage eller möjligen bara inte det sista i modesvängen. Här står inga button locks, kullager eller flipperfenor att finna så långt ögat når. 

Den stora biffiga är Böker Aurora och den lilla superlätta Al Mar Falcon Ultralight. Den senare är av den gamla skolan, det vill säga gjord i japan och materialet är Micarta. Bara Micarta kan tilläggas, någon ram finns inte och det gör det här till en kniv som är ultralätt. Därtill uppvisar den mycket hög tillverkningskvalité. Om jag inte missminner mig så var det Moki som gjorde fällknivarna åt Al Mar förr i världen. 

Den stora Aurora är en helmetallkniv med ett handtag i massiv titan som sedan fått ett tämligen intrikat mönster och är anodiserat i flera färger. Grundtonen skiftar mellan grå och lila beroende på hur ljuset faller och topparna är bronsfärgade. Av någon anledning verkade den inte sälja så bra trots bra finish, fina material och inte minst att det en rätt tidig Jens Ansø-design. Möjligen var priset avskräckande även om jag inte minns exakt vad då jag bytte till mig kniven. 

När jag skiver detta inser jag plötsligt att det var nästan tio år sedan jag recenserade Aurora. Jäklar i min låda. 

Tiden går som sagt eller var det springer?



/ J - slåss mot väderkvarnar och tiden

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar