tisdag 12 januari 2016

Visst gillar vi...


...när det kommer den här sortens försändelser!



Gårdagen var bra på många sätt. Bloggmitosen blev klar och så även flytten av "Cykligare" till Svenska Cycling Plus. Utöver det flöt träningen på som den skulle och livet var allmänt gott.

Som grädde på moset låg ett sådant där trevligt fluffigt kuvert och väntade på mig i brevlådan. Ni vet ett sådant som man kan råka få om man skickat efter ett eggredskap eller två.

Den roliga sorten, den som inte är fönsterkuvert


Frågan vilken av knivarna det var som anlänt. Det borde vara en kines skickad från USA eller möjligen en kniv med ett "meteorformat" hål i bladet. Men båda gissningarna visade sig vara fel. 

Det här var ledtråden:


En mycket känd låda även om  Spyderco varierat utseendet på dem under årens gång


Den här färgglada kartongen innehöll en styck efterlängtad EDC-kniv. En Spyderco Manix 2 Lightweight. Jag har varit nyfiken på den efter att ha läst, sett och hört många och mycket positiva omdömen. 


Spyderco Manix 2 Lightweight, här i svart utförande


Det är klart att det hade varit roligt att ha versionen med S110V-stål men jag tyckte att prisskillnaden mot den här med BD1 från Carpenter var för stor. CTS BD1 är för övrigt ett stål jag inte prövat tidigare och inte heller vet så mycket om. Skall förkovra mig lite i teori och praktik och komma med en kommentar om det vid senare tillfälle. 

Även låset, ett "Ball Bearing Lock" är nytt för mig. Nu vet jag ju hur själva tekniken fungerar i teorin förstås eftersom det funnits ett bra tag. 

Naturligtvis följer en recension på kniven så småningom. Den skall bara bäras och användas först!


/ J - nyknivägare

2 kommentarer:

  1. Can't beat the smell of Spyderco in the morning! :)
    CTS-BD1 är MVG i min bok efter "utvärdering" sedan Augusti 2015 av min Raven 2. Manix är en trevlig modell som likt Axis lock BM's kan öppnas och stängas med låsknappen. Dock tog min Manix ett (bra) tag att mjukna upp, och jag upplever låsfjädern som lite överdrivet hård. Å andra sidan är det såklart bättre än att den är för mjuk och låset failar/kniven fäller ihop sig vid användning..
    Grattis till ett trevligt köp i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Det har du rätt i! :-) Det här exemplaret var inte alltför hårt från början. Skall du känna på en fjäder som ger motstånd så pröva Ganzos tidiga försök till att imitera Axislock. Sen har vi konstruktionen på Lionsteels "Daghetta" - ett mellanting mellan Axis och lockback som dock börjar mjukna något lite nu. Spontant så här efter någon dag är kniven lika trevlig som förväntat. Men det första som fick möta sandpappret var de skarpa räfflorna på ryggen. Tusan vad folk skall ha "tractionplans" och mög överallt.

    SvaraRadera