torsdag 28 januari 2016

Dagens bild nr 16


Jo, det blir en Spydercobild till. Det är ett märke jag råkar gilla kan jag avslöja för dem som missat det. Hade faktiskt haft fler om jag haft råd. Men ni vet hur det är. Så många knivar, så lite pengar. Och då har jag inte ens möjlighet att ge mig in i customknivträsket. Handgjorda knivar ja tack men inte med min budget.

Nåväl, idag en trotjänare som närmast kan betraktas som en mattkniv på steroider. En brytbladsknivs elakare släkting. Designad av Michael Janich som självförsvarskniv baserad på fillipinsk kampkonst men som genom en ren händelse råkar vara tämligen praktisk kniv även till vardagssysslor. Kanske inte vacker men personlig.

Personlighet är något som ofta saknas idag bland alla miljoner grå titanhandtagsförsedda framelocks med flippers och blad på kullager. 


"Mr Toucan nose"


Yojimbo 2, vilket betyder livvakt på japanska är en kniv med ett aggressivt format Wharncliffe-blad i Spydercos CPM S30V. Kniven är sedvanligt märkt med "USA Colorado Earth" för att man skall vara säker på vilken planet skapelsen är ifrån. Låset är det för märket unika "Compressionlock" och handtaget är byggt på stadiga stålliners och har skollor i G10. 


/ J - Wharnielover

(Yojimbotext finnes här)

 #knivigtvarre #aliaspostmortem

2 kommentarer:

  1. Alltid kul med nåt som bryter av mot Titanframlockkullager-massan! Just Yojimbo fixar jag inte riktigt.. Den, Jot Singh Khalsa, Battlestation, P'kal och ett par till är Spydercos eyesores för mig :)
    Kudos till dem för att sprida ut sig i alla riktningar dock!

    SvaraRadera
  2. De andra du räknar upp håller jag med om. De lockar inte mig heller. Men med den här är det en annan femma och det är bladet som är hemligheten bakom den dragningen. Handtaget är "fult" men ruskigt bra i det grepp det är utformat med vilket är "fillippino" för särskilt "snap cuts".

    SvaraRadera