söndag 3 januari 2016

Dagens bild nr 8


Jag uppskattar fickknivar som är diskreta i fickan. Sen gäller förstås devisen "ingen regel utan undantag" men de här tre knivarna är bra exempel på "EDC"-knivar som knappast märks alls. De finns där till de behövs och de har alla sina kvalitéer.  


"Define Sleek"


Det gemensamma är att de alla uppvisar en synnerligen slimmad profil. Annars är de inte helt lika även om det för ett otränat öga kan te sig så vid första anblicken. Kizern överst i raden är en linerlock som öppnas med tumknopp och är försedd med aluminiumhandtag och S35VN-stål i bladet. Benchmademodellen 943 har även den aluminiumhandtag men CPM S30V som stål och är försedd med Axis-lås. ZT kniven nederst är en modern kniv som följer det populära konceptet "flipper med kullagrat blad och titanhandtag med tillhörande frame-lock med stålinlägg". Stålet i 0450 är även här utmärkta CPM S35VN.



/ J - diskretionen personifierad

(Knivarna finns presenterade här: Kizer, Benchmade och ZT)

 #knivigtvarre #aliaspostmortem

4 kommentarer:

  1. 0450 är faktiskt den enda ZT jag gillar riktigt. Tycker de flesta andra är för mycket "Massey-Ferguson meets Kalashnikov" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höll med dig fram till 0770CF vilken är både lite, lätt och smidig. Sen klurar jag lite på en 0900 fast jag vet inte varför. Egentligen gillar jag inte "short and Stubby" och ändå suktar jag efter en Spyderco Techno. Men vem sade att man skulle vara konsekvent?

      Radera
  2. Det enda som är konsekvent med mig är hur jag (åter)upptäcker modeller jag tidigare inte visat minsta intresse för :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något som känns bekant. Det enda tråkiga är att de då oftast gått ur sortimentet. Sen är det alltsomoftast en ekonomisk fråga för min personliga del.

      Radera