tisdag 19 juli 2016

Dagens bild nr 62 "C&C"


Ibland är det bästa att ge i present vad man själv skulle vilja ha. Det här är en sådan, Spydercos gentlemannakniv "Chaparral". Eller kanske "ladys knife" i det här fallet eftersom den gavs till min ärade fästmö. Nu var det inte så att det var en present helt i egen sak. Faktum är att något i eggverktygsväg låg på önskelistan. Romantiskt kan man fråga sig. Jo, kanske när det kommer från mig. Det låg mycket eftertanke bakom just den här presenten. 

Jakten var inte hetsig men fokuserad då jag sen tidigare visste att vissa knivar upplevdes som för stora för henne både i handen och framför allt när de skall öppnas. Från början var det en sprint run beställd, en rosa Native. Nu blev det fel där och istället anlände en PM2 i digicamo vilket gjorde mig rådvill för ett tag - vad göra? Det råkar nämligen vara så att min dam gillar camouflage i vissa sammanhang så färgen var inte fel och kniven är grym på många sätt. Men att påstå att PM2 är liten är att gå för långt. Den inte så diskret som önskat och sen var det där med handstorlek. 

Nej, något annat fick det bli om än lite försenat. Något mindre, mycket elegant och ytterst välgjort - Chaparral!



"C & C, Chaparral and Coffee"



Chaparral är en av Spydercos Taichungproducerade knivar och det märks. Har man tvivlat innan så kan man pröva den här. Finishen och kvalitetskontrollen står ingen annan efter när det gäller produktionsknivar. Vi närmar oss de högre höjderna därvidlag. Någon "Tubare" jag följer menar på att de alltid har för skarpa hörn och kanter för att det skall vara optimalt. Men det är tycke och smak. I det här fallet föredrar jag den lösningen eftersom alltför fasade kanter gör att man slinter när man skall öppna mindre knivar. Jag har flera exempel på knivar som misslyckats på den punkten. 

Kniven är en riktigt sympatisk liten lättviktare som jag inte hade något emot att ha själv. Vi får se vad som händer i framtiden. 


/ J - lätt avundsjuk

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar