tisdag 26 juli 2016

Dagens bild nr 66 "Gökboet"

Den här kniven har nu flugit vidare till ny ägare vilket jag tidigare skrivit om. Jag vet att den nya ägaren ser den stora rena titanytan som en blank canvas att gå loss på. Jag kom aldrig överens med den här udda fågeln som fickkniv.

Däremot har jag alltid betraktat den som en utmärkt stilstudie. En designetyd om man så vill!



"One Flew over the Cocoos Nest"


Kniven är för den som inte vet ett samarbete mellan den danske formgivaren Jens Ansö och Böker kallad "Albatros". Den är ytterst kompakt och försedd med kraftiga sidor i massiv titan och ett blad som är hela 5 millimeter tjockt vilket är extremt mycket sett i relation till längden. Det parat med en spets som närmast saknas gör att kniven inte hittat ned i fickan särskilt ofta. Den är också komplett usel att bära. Mycket för att clipet gör att kniven sitter högt i fickan och där är den "vinglig" eftersom den är kort och tung. 

Som ni hör inte en fickknivsfavorit för min del. Men på något avigt sätt gillar jag den ändå. För om Albatros kan även sägas att den har personlighet och det är det inte alla knivar som har!


/ J - öppnar buren och låter fåglar flyga

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar