fredag 15 juli 2016

Dagens bild nr 61 "Kvintessens"

Det är inte alla knivmärken eller för den delen andra varumärken som lyckats marknadsföra sig så väl att deras kärna kan fångas i några få igenkännbara symboler.

Men Benchmade är ett av dem och bilden innehåller dessa komponenter. Fjärilen i logotypen syftar till deras "Bali-Song"-knivar ibland även felaktigt benämnda "Butterflies"*. Låstypen "Axislock" är deras uppfinning och signum. Sen själva modellen som i det här fallet är en senare utgåva men ändå deras absolut främsta försäljningsframgång i alla sina varianter- Griptilian


"BM Quintessence "

Den här kniven är en version av Griptilian kallad 551-1 där "ettan" på slutet innebär att den har några detaljer som jag anser råder bot på en del saker jag inte uppskattar hos originalet. Det ena är handtaget som vanligen är tillverkat av Noryl GX och andra varianter av FRN-plast är gjort av G10 istället. Det medför även att konstruktionen har gått till att vara öppen i ryggen. Det andra är att den har lite "finare" stål men det är mest en bonus. I det här fallet är det Carpenters CTS 20CV som använts.

Jag gillar den här kniven och den är mycket välbyggd. Den hittar sin väg ned i fickan ibland men faktiskt inte så ofta som jag trodde den skulle göra. Av någon anledning är jag inte helt vän med hur pass tjock kniven är i fickan. Det är också något med handtaget som irriterar mig något men jag vet inte exakt vad. Egentligen är det nämligen en mycket bra kniv som jag har få objektiva invändningar emot!


/ J - klurar kring varumärken

* Felaktigt eftersom det namnet egentligen syftar till parknivar från Kina. 

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar