fredag 8 juli 2016

Konsumenttips

- Köp aldrig någonsin en kamera från Fujifilm



När man driver ett par bloggar är det trevligt att från stund till annan illustrera texterna på olika vis. Är jag på resande fot eller ute på irrfärder på cykel sker det inte sällan med mobiltelefon det får erkännas. Men ibland vill jag ha lite bättre kvalitet och inte minst djup på bilderna och då är en riktig kamera att föredra. 

Då jag inte äger någon systemkamera fick min "klick och ta-kamera", en Canon IXUS 80 länge agera huvudkamera. Till härförleden då jag slog till och investerade i en Fujifilm XF1. Detta eftersom en god vän bara hade lovord att ösa över storebror och den mycket omtalade systemkameran EX1 från samma tillverkare. 

Den sju år gamla Canon is still going strong. Den halvårsgamla Fujin däremot...


Det unika med XF1 var att det var en av de första kompaktkamerorna på marknaden med manuell zoom. Ett slags hybrid mellan en kompaktkamera och en systemkamera dock utan utbytbart objektiv. Men till mina ändamål passade den väl. 

Jag var mycket nöjd med kameran tills igår. Då kraschade den helt sonika utan förvarning. Det hela började med överexponering i kanterna. Sen över hela bilden. Så fort jag försökte använda zoomen dök felmeddelandet "lens control error" upp. 

Goda råd var dyra och efter att utnyttjat både min och sambons "Google Fu" startades kameran om, batteri togs ut och internminnet formaterades. Inget hjälpte. Kameran är och förblir kaputt och värdelös!

Dessvärre gav ytterligare läsning på nätet en bild av att det här är ett mycket vanligt fel på den här kameran. Många, långa och bittra är historierna man kan ta del av i både text och bild av fenomenet.

Tyvärr visar Fujifilm totalt noll intresse för problemet och trots det massiva antalet rapporter om samma problem så hävdar de envist "användarfel". Någon hade till och med fått mailsvaret att "bara för du hittar något femtiotal som klagar på ett forum är det inte ett problem för Fuji". 

Vi får se hur den här historien slutar men jag har noll och ingen tro på att det ordnar sig. Naturligtvis har jag mailat säljaren i England. Eftersom de inte lämnat unionen borde väl konsumentköplagarna gälla än. 

/ J - på jakt efter ny kamera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar