Gratisreklam är fint. Det tycker förstås de flesta företag och av den anledningen uppfanns t-shirts med reklamtryck. Sen lyckades briljanta marknadsförare få det att gå så långt att vi konsumenter med stolthet gör reklam för olika produkter och märken genom att bära Swoosh-symboler och sönderbitna äpplen. Nuförtiden handlar märken mycket om livsstilspositionering.
Nästa steg är att låta konsumenten BETALA för att få göra reklam. Låter det märkligt? Tydligen inte, fast det kanske bara är i vår något begränsade knivvärld det sker? Jag är inte tillräckligt insatt i ämnet så där får någon gärna informera mig.
Det som föranleder den funderingen är nedanstående mail. Jag har tagit bort märket och representant för att inte utlämna någon för stunden. Men jag läste det hela med ett höjt ögonbryn som till slut riskerade att hamna i hårfästet.
"Dear reviewer.
In the past you contacted our company you were willing to join passarounds for reviewing our knives.
We have sent emails to respond, but probably there were technicall issues because recently we discovered not all emails were received by all involved.
So another attempt. We hope the technical issues are solved,
We want to do another passaround. The passarounds are meant to give you the chance to receive some of our knives to do a review/video and post it on Social Media like Youtube. After you recorded your video's you send the knives (clean and well packaged) to the next reviewer. The last in row sends them back to me. We need at least 4 reviewers. There will be 4 knives in each passaround to review.
You also send me the links to the review video's after you uploaded them.
If i received the knives back, i will start the next passaround. Every 2nd passaround we will provide one of the knives for a lottery. One of the participating reviewers can win this knife. So every second passaround i will send this knife also. The winning reviewer will be last in row so the other reviewers also can review the winning knife.
If you want to participate in a passaround group, please send me a reply with the following data:
-Link to your Social Media Channel(s)
-Day of birth
-Full address
-Agree to the following terms/conditions:
-Time for the review: 2 weeks after receiving the package
-When received, immediate notifying to me
-When ready, you will send the clean knives well packaged to the next reviewer and you notify me and the next reviewer with a tracking link
-No hard use of the knives because we want all reviewers be able to do a decent review/recording with clean and undamaged knives
Info that's also welcome:
-Where do you buy your knives? And if you want to buy xxxxxx knives, which dealer/reseller in your country can offer them?
-Do you have suggestions of new resellers in your country that might be interested in becoming a reseller for our brand?
I am sorry for the technical inconvenience from the past. We hope we can work together in a pleasant way. If you have questions please feel free.
Kind Regards,"
Det bör tilläggas att jag inte alls kontaktade dem med den avsikten men det är en annan historia.
Jag var tvungen att fråga en god knivvän om jag uppfattat det hela rätt. Få se här, jag skall alltså om jag lyckats uttyda villkoren rätt:
1. Skriva recensioner (eftersom jag inte har någon aktiv Youtube-kanal) på inalles åtta knivar. Utan att ha räknat exakt på tiden det så talar vi om minimum fyra och upp till sex eller fler timmar per produkt. Det inkluderar nämligen även utan "tyngre" eller långtidstestande att testa och bära dem, skriva ned intryck, verifiera dessa intryck, skriva utkast och råtext, därefter formulera det till en läsbar produkt, fotografera, redigera och välja ut bilder, bildsätta texten samt korrekturläsning. Den proceduren gånger åtta blir runt en arbetsvecka i tid go' vänner.
Metoden innebär utöver det tid för att hålla kontakt med företaget samt de övriga på listan samt att gå till och från postutlämningsstället.
Därutöver tillkommer deadlines varannan vecka i flera månader för min del. Något som i högsta grad riskerar att gå ut över andra uppdrag och mina bloggar.
2. Betala frakt. Knivarna skall skickas vidare och postpaket upp till ett kilo som är spårbara kostar med utrikes postpaket 270 kr för att ta ett exempel. Det blir för två vändor 2160 kr. Den summan kan förstås variera om man råkar hitta någon billigt paketalternativ. Men gratis är inte försäkrade, spårbara paket utomlands i vilket fall som helst.
Vad får jag då ut av det hela? Jo, jag skulle få klämma och känna på några knivar. Det uttrycks som en "chans" att få recensera dem. Vi talar heller om några rasande exklusiva produkter utan knivar från ett reguljärt produktionsmärke. Det är vare sig handgjorda Todd Beggs, Chris Reeves eller Spyderco-protyper som är aktuella.
Utgår det någon ersättning för den publicitet märket skulle få till exempel här men främst på mitt Instagramkonto? Oh ja, jag får delta i ett lotteri. På en kniv jag vare sig vet om jag vill ha eller värdet på. Till och med om jag vinner kommer jag gå back på den affären. Det verkar vara enklare och bättre för mig att ta de 2100 kronorna för porto, lägga till några hundralappar och köpa något jag vill ha istället.
Allt i så fall för att jag skulle vara så kåt på att få känna på några knivar att jag betalar för det. I mitt fall, nej tack!
Idén att jag skulle jobba gratis för att aktivt göra reklam för ett företag som jag inte ens identifierar mig med faller mellan alla stolar jag kan komma på. Ideellt arbete utför man i min värld för goda organisationer som den lokala idrottsföreningen, Barncancerfonden och Röda korset inte kommersiella företag.
/ J - säger nej tack
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar