tisdag 15 september 2020

Ny kniv - Spyderco Endela

Det var länge sedan jag plockade några blommor sjöngs det i en (usel) slagdänga för länge sedan. I mitt fall var det snarare länge sedan jag testade en för mig ny Spyderco. Kandidater har inte direkt saknats då det finns flera modeller jag varit nyfiken på under senare tid. Allt från Brouwer, Native Chief och Watu till LW versioner av Chaparall och Police. Listan kan göras lång. 

Men däri ligger lite av mitt problem med Spyderco för tillfället. De har blivit något av experter på att släppa hur många versioner av sina knivar som helst. Många av de "nya" knivarna är dessutom bara varianter av äldre modeller. 

Native Chief är ju egentligen bara en längre Native 5, Yojumbo är självförklarande och Watu en förminskad Chokwe. På samma vis är den "nya" Pattadese en krympt Pattada och så vidare. Och då har jag ännu inte närmat mig massan av specialutgåvor med olika bladstål eller diverse begränsade upplagor som ges ut i samarbete med olika återförsäljare som Blade HQ och Blade Center. 

Ny kniv-Spyderco Endela
Spyderco C243BK Endela


Egentligen är passar den här kniven in i den massan också. Modellen heter Endela och ligger i storlek mitt emellan en Delica och en Endura vilket namnet anspelar på. I övrigt är det exakt samma typ av kniv. Det du får är en backlock med FRN-handtag och ett blad i VG-10. Bladet öppnas naturligtvis via ett hål i bladet och Spydercos skedformade clip avslutar paketet. I förbifarten kan nämnas att även den här kniven, fast den är nästan ny, precis släppts i en version med K390-stål i bladet och att den redan finns med Wave-opener funktion. 

Frågan är då vad den här modellen bidrar med och till vem den riktar sig? Det är frågor jag ämnar näma mig i recensionen av den här kniven. 


/ J - letar guldkorn


#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar