onsdag 23 september 2020

Ny kniv - QSP Leopard

Leopard heter den senaste fällkniven från QSP som hittat till mitt stall. Det är för övrigt en av de senaste från QSP också. Dock inte den jag är mest förtjust i kan jag säga direkt och utan omsvep. Jag lovar att berätta varför i kommande recension av kniven. 

QSP QS135-B Leopard


De övergripande linjerna gillar jag däremot. Inte så konstigt då den här kniven går i samma stil som t ex den av mig nyligen recenserade Steel Will Sedge eller Viper Key. Faktum är att Leopard skulle kunna vara en avkomma av de två. Om man bortser från att den här kniven är en flippermanövrerad kniv vilket de andra inte är. Den har också lås till skillnad från Key, i det här fallet en liner lock. Stålet är det synnerligen gångbara 14C28N från Sandvik och av det har man åstadkommit ett synnerligen sympatiskt blad. 

Handtaget kan fås i flera varianter men här är det micarta som gäller. Paketet avrundas med ett deep ride clip. Så på pappret är det här inte alls någon oäven kniv. Men här har man faktiskt misslyckats med ett par detaljer som förstör den här kniven för mig. Som sagt, jag lovar att återkomma med orsakerna till varför det förhåller sig på det sättet. 




/ J - undviker stora kattdjur


#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar