tisdag 4 maj 2021

Ny kniv - Spyderco Chaparral Lightweight

Vissa knivar vet man att de kommer att införskaffas förr eller senare, gärna förr. Spyderco Chaparral är en sådan för mig. Nu har jag rätt bra koll på grundmodellen av den kniven då det sedan gammalt finns en i hushållet. Men den är faktiskt inte min utan tillhör min fästmö. Det exemplaret har jag för övrigt skrivit om förut då den råkade ut för en liten olycka och fick en ny spets av Jimmy på Umeå knivsliperi.

När det nu kom en ny version med ett så sympatiskt stål som CTS-XHP och dessutom grått handtag kändes det som om den kniven talade till mig mer än vad rum talar till Ernst.

Spyderco Chaparral Lightweight med grått handtag i FRN.
Spyderco Chaparral Lightweight


Och här är den nu, Spyderco Chaparral Lightweight som det fulla namnet lyder. Beteckningen är C152GY. Sedan kan diskuteras om tillägget "Lightweight" är helt adekvat. Förvisso är den mycket lätt då den väger in på runt 60 g och såtillvida är det inte fel. Men i gengäld väger originalet endast 70 g. I vilket fall som helst är den lättare och stålet är därtill uppgraderat ett snäpp även om jag måste tillstå att det inte spelar så stor roll på den här lätta gentlemannakniven. Å andra sidan skadar det inte heller!

Det som är speciellt med Chaparral är att den till största delen behållt ergonomin från den större Sage men i sitt krympta format fått ett väsentligt tunnare blad. Det är inte många moderna fällknivar av den här typen som har ett blad som endast mäter 2 mm över nacken. Det kombinerat med ett fullt flatslipat blad gör att den skär exceptionellt bra. Särskilt med så här fint stål. Därtill saknar den här familjen av Spyderco-knivar den annars så vanliga knölen ovanför bladhålet vilket gör att den troligen tilltalar fler rent estetiskt. Det i kombination gör den till en mycket bra fickkniv för den som vill ha stil och finess utan att göra avkall på funktion.

Det enda som spökar för mig med den här kniven är att det precis utkommit ytterligare en version med handtag i lönn som är oerhört snygg. 

Spyderco Sverige



/ J - nyknivsglad

PS. För den som vill bli återförsäljare av Spyderco i Sverige rekommenderas att ta kontakt med Knivgrossisten.se



#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar